tiinamaria 1 viesti – 2.9.2014 17:49
Oon kohta 20- vuotias tyttö joka on kärsinyt lähivuosina jatkuvasti pahoinvoinnista, ripulista, vatsan turvotuksesta ja vatsakivuista. Minulla on atooppisia taipumuksia sillä kärsin useista ruoka-aine allergioista ja pahoista siitepölyälleergioista, lisäksi nenä vuotaa ja silmät kutisevat ympäri vuoden ja minulla on ollut pienestä pitäen psorin kaltaista ihottumaa taipeissa ja päänahassa. Olen myös aina ollut alipainoinen.
Alotin gluteenittoman ruokavalion ravintoterapeutin suosituksesta ja olen noudattanut sitä 95% ajasta ja oloni on ollut huomattavasti parempi.
Nyt kesällä jouduin kuitenkin syömään antibiottikuurin ja useita vahvoja tulehduskipulääkejuureja ja vatsa on ihan sekaisin.
Kävin gastroskopiassa koska minulla epäiltiin vatsahaavaa ja sain samalla negatiivisen tuloksen keliakista, mutta olen ollut jo gluteenittomalla dietillä reilut puoli vuotta.
Nykyinen lääkärini epäilee minulla teini-iässä alkanutta keliakiaa oireideni perusteella.
Olen menossa syksyn aikana keliakia verikokeisiin ja minulle sanottiin että pitää syödä gluteiinipitoista ruokaa reilusti ennen testiä.
Osaako joku sanoa kuinka kauan ennen testiä pitää syödä gluteiinia taas että tulos olisi varmasti luotettava?(Luin että testeissä saattaa joskus olla näkymättä keliakia vaikka sellainen olisi)Riittääkö yksi kuukausi? Entä kuinka kauan ennen kun mahdollinen keliakia näkyy tähystyksessä (käsittääkseni tähän ei riitä kuukausi)?
Osaako joku kertoa miten ihokeliakia todetaan? Näkyykö se samalla verikokeessa vai pitääkö se ottaa erikseen ihonäytteestä? Huomaan ainakin että ihoni reagoi vahvasti ruokavaliooni, kärsin todella pahasta aknesta ennen kun ryhdyin gluteenittomalle ruokavaliolle.
Kiitos tosi paljon jos jaksoit lukea mun vuodatusta, olen vain vähän sekasin tän asian kanssa ja haluaisin vaan saada taas vatsan kuntoon ja elämänvoimaa takaisin :/
korpirisukko 27 viestejä – 2.9.2014 20:32
Siitä ei ole varmaa tutkimustietoa, kuinka kauan on syötävä gluteenipitoisia ruokia, että mahdollinen keliakia näkyisi. Siksi sinun kannattaa syödä niin paljon kuin pystyt ja niin kauan kuin mahdollista ennen tähystystä normaalia ruokaa. Kolme kuukauttakaan ei riitä aivan kaikille, jos suoli on jo osittain päässyt parantumaan ja gluteenialtistus alkaa uudelleen. Vaikka tähystyksessä otetaan monta koepalaa, voi huonolla tuurilla sattua jo parantuneista kohdista nuo näytteet. Itse voit lukea saman täältä:
Gluten_challenge
Onko vitamiini- ja hivenainetasojasi tutkittu? Ravitsemusterapeuttini sanoi, että monella uudella keliaakikolla on esimerkiksi sinkin puutosta. Sinkin puutos voi aiheuttaa iho-ongelmia. Toki voi olla muukin syy, mutta et häviä mitään kokeilemalla monivitamiinivalmistetta. Maitohappobakteerikuuri voisi hiukan auttaa suolisto-ongelmiin, varsinkin antibioottikuurin jälkeisiin ja muutenkin. Joku ihokeliaakikko saa kommentoida sitä puolta, en nyt tähän hätään kirjoita siitä. Koita jaksaa gluteenialtistus.
lopomin 6 viestejä – 3.9.2014 18:05
Hei!
Itselläni on atopia, paikoitellen todella hankalat ja kroonistuneet ihottumat. Kyseessä ei mitä ilmeisimmin ole ihokeliakia (tätä ei ole tutkittu, atopia sensijaan on diagnosoitu jo aikapäiviä sitten, mutta eipä nämä ihottumat ihokeliakiaan oikein sovikaan vaikka rakkulanäppylää onkin), mutta tavallinen keliakia on aivan hiljattain todettu.
Päädyin keliakian jäljille kun kikkailin viime talven ja kevään luontaisesti gluteenittomalla dieetillä. Se auttoi huomattavasti hankalaan ihottumaani. Todettuani että normiruokavalio pahensi taas ihottumiani, tein apteekein keliakiatestin. Olin syönyt reilut 2kk normiruokaa. Testi oli positiivinen ja sitä myöten päädyin lääkäriin.
Olen niin monelta kuullut, miten gluteeniton (ja usein myös sokeriton ja maidoton) ruokavalio auttaa iho-ongelmiin, että se sai itsenikin kokeilemaan. Nyt huomaan että jos erehdyn syömään gluteenittomia nameja, kutisee iho enemmän ja mahakaan ei niistä tykkää ja vetää ripulille, vaikka pitäisi olla sopivaa. Sokeri tekee myös suun nykyään kipeäksi. Harkitsen myös, että kokeilen siirtymistä vähäksi aikaa luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon koska sen aikana kaikki kutinat helpottivat ja iho alkoi tehokkaammin parantua. Mutta katsotaan nyt, tätä keliaakikon elämää on vasta kolme viikkoa takana
Mutta luulen, että näissä jutuissa me olemme kaikki yksilöitä, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Nyt tsemppiä! Muista, että kun asia on kunnolla selvitetty, pääset syömään ruokaa joka sopii sinulle. Pari kuukautta gluteenipitoista ruokaa jaksaa kyllä, sitten helpottaa!
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.