Puuroista ja muroista

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • donna 57 viestejä21.9.2010 11:51

Ottaisin puheeksi taas puurot ja niiden gluteiinittomuus. Muutama vuosi sitten kun olimme ravitsemusterapeutilla keliaakikkolapseni kanssa, silloin sanottiin että kauraa voi käyttää, siis ihan tavallista.
    No sitten valmistajat alkoivat (Raisio ja muut isot) ilmoittamaan että heidän kauransa ei käy keliaakikolle, ei ole "puhdasta".

Joten Raisiolta voi siis käyttää Provenaa. Käyttääkö ketään silti Elovenaa? Entä Mylly Paras kaurapuuroa? Itse olen jättänyt kaurapuuron keittelyt vähemmälle valitettavasti koska tuo Provena ei ole niin hyvänmakuista lapseni mielestä.

Mielessä on ollut selvittää kaura-asia myös koulua ajatellen. Tällähetkellä koulussa tarjotaan kauraa lapselleni koska olen siihen luvan antanut. Miten te muut olette asian hoitaneet? Onhan koulussa harvoin kauraa ehkä jossain jälkiruoassa. Silloin kun lapseni oli päiväkodissa, siellä annettiin tavallista kaurapuuroa, mutta siihen aikaan oli vielä sallittua käyttää isojen firmojen tavallista kauraa.

Miten muut puurot, onko se riisipuuro esim. Myllyn Paras "puhdasta" keliaakikolle?

Otan vielä murot mukaan. Osaako joku suositella hyviä ja maistuvia muroja gluteiinittomana? Kellogs?

Kiitollisena odottelen vinkkejä.

• anneh 10 viestejä21.9.2010 12:05

Oletko kokeillut Provenan aprikoosi/luumu puuroa ja siihen sitten n. 1-2 dl vanilja jogurttia sekaan? Itse en pidä kaurapuuroista, mutta tuo maistui hyvälle

• Mainos

• Mamma 117 viestejä21.9.2010 12:33

Semperin Puhdas kaura on hyvä vaihtoehto. Maistuu perus kaurapuurolta, ei maustettua. Citymarketeista olen löytänyt, 500 g pakkaus, hinta n 2 EUR. Helppo tehdä, 1 annos, 2½ dl kylmää vettä, hiutaleet sekaan ja keittoaika n 2-3 minuuttia. Päälle marjoja tmv.

• Iiki 23 viestejä21.9.2010 15:10

Elovena- Myllyn Paras -kaurahiutaleet eivät ole gluteenittomia, eivät myöskään Nalle riisihiutaleet.
    Puhdaskaurahiutaleita ovat mm. Puuppolan Aitokaura, Semperin Puhdas kaura ja Raision Provena. Provena-tuotteita on, kuten jo mainittiin, maustettuina pikapuuroina. Arvokkaita tosin ovat.

Muita puurohiutaleita voit etsiä Keliakialiiton tämän vuoden tuoteluettelosta, joka tuli Keliakia-lehden kanssa. Se tarkistetaan vuosittain ja lähetetään jäsenille.

Myös murotiedot löytyy sieltä. Kellogs ei itse halua myydä murojaan gluteenittomana, koska ne eivät ole uuden asetuksen mukaisia.

• Suviih  629 viestejä21.9.2010 17:52

Kannattaa testata Provenan lisäksi noita Semperin ja Puuppolankin kaurahiutaleita, sillä mielestäni noiden merkkien välillä on makueroa. Itse pidän eniten Provenasta (maustamattomasta).
    Muistan kyllä ajat jolloin ns. tavalliset kauratuotteet olivat sallittuja ja silloin söin Elovenaa. Nyt kuitenkin jätän syömättä, sillä kauran kontaminaatio on todennäköisesti hyvin suurta (puimureita ei puhdisteta eri viljalaatujen välillä, viljasiiloissa voidaan säilöä eri viljoja -> kuinka huolellisesti puhdistetaan?, kuljetus myllylle/tuotantolaitokseen -> puhdistetaanko säiliöt ennen kauran kuljetusta?, muiden viljojen pöly myllyssä, välineiden puhdistus eri viljalaatujen välillä...). Periaatteessa kaurahiuraleiden joukossa voi hyvinkin olla vaikkapa murskattu vehnänjyvä, mikäli sellainen on puimuriin, viljasiiloon tai kuljetusvälineeseen sattunut jäämään. Periaatteessa kaurapellossa voi kasvaa myös jotain muuta viljaa, sillä jos edellisenä vuonna kyseisellä peltoalalla on viljelty vaikkapa ohraa, saattaa jokunen ohran korsi nousta kasvuun seuraavana vuonna ja tuottaa jyviä. Gluteenitonta kauraahan kasvattavat sopimusviljelijät ja niillä pelloilla joissa gluteenitonta kauraa kasvatetaan, ei kasvateta välillä gluteenipitoisia viljoja.

Muroja käytän itse melko vähän, mutta joskus olen ostanut Semperin gluteenittomia hiutaleita (tosin hinta on aivan kamala). Myös Rainbow riisimuroja olen silloin tällöin käyttänyt (Keliakialiiton tutkimuksen mukaan ovat ok keliaakikoille kuten Rainbow maissihiutaleetkin).

Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s