nanadas 10 viestejä – 21.5.2015 14:05
Heipä hei!
Olen pari viikkoa sitten saanut keliakia-diagnoosin. Ja olen edelleen aika pihalla. Ravitsemusterapeutille oli niin pitkä jono että menee loppukesään. Olen kyllä yrittänyt etsiä tietoa netistä, mutta olen silti vähän eksyksissä gluteenittomien tuotteiden kanssa. Varsinkin leivontaan käytettävien jauhojen.
Eli voitteko antaa vinkkejä siitä mitkä jauhot ovat hyviä leivonnassa ja ruuanlaitossa? Minun pitäisi ostaa nyt etukäteen kesäksi jauhot sun muut, koska kotipaikkakunnalla hinnat saa naaman vihreäksi ja valikoima kusee. Tavoitteena olisi opiskella leipomaan erilaisia juttuja, kakkua, lettuja, sämpylöitä, piirakoita. Kaikkea mitä olen ennenkin tehnyt, mutta nyt gluteenittomana. Buhuu.
Olen kyllä löytäny ohjeita, ei siinä, mutta tuntuu jotenki että eri tuotemerkit ja jauhojen nimet pistää pakan sekasin. Siihen päälle vielä hintaerot, kun opiskelija olen niin ei se kallein vaihtoehto houkuta.
Mitä tuotteita kannattaa siis käyttää leivontaan? Mitä kannattaa hankkia etukäteen? Suosikkituotteita? Onko jotain pakollista jota ilman en selviä? Vinkkejä? Google raikaa kyllä mutta nyt opiskeluvuoden loppupäässä koulutöitä on niin paljon, että pään resursseja on jäänyt tasan nolla tähän perehtymiseen, ja kohta pitäis olla kaupassa hyvän kauppalistan kanssa. Ääk! Auttaisiko joku ystävällinen?
Tyyne 5 viestejä – 21.5.2015 21:25
Itse käytän leivonnassa useimmiten Semperin fin mix:iä ja Jyttejauhoja. Psylliumia ja ksantaania tarvitaan useasti leivonnassa joten nekin kannattaa kaupasta poimia mukaan.
Ohessa vielä pari linkkiä, joiden takaa löytyy varmasti toimivia reseptejä
http://www.gluteenitontaleivontaa.fi/?m=1
http://vesiperhonen.blogspot.fi/?m=1
nanadas 10 viestejä – 21.5.2015 22:17
Kiitos avusta ja hyvistä linkeistä! Jos jollain on lisää ässävinkkejä niin mielelläni kuulen lisää... Näistä blogeista on hyvä alottaa
lorangil 82 viestejä – 21.5.2015 22:49
Mulla kesti pari vuotta että tajusin, että leipominen ei lopu keliakiaan. Sitten tuli leipomisbuumi ja nyt pitää rajoittaa, että ei koko ajan leivo ihania herkkuja, kun paino nousisi.
Itse käytän puhdasta kauraa taikinoissa, esim. perunarieskaa teen kaurapuurosta ja perunamuusista, johon sekoitan lisäksi tattarijauhoja, suolaa, munia ja voita. Myös sämpylätaikinoissa kaura ja tattari monesti mukana.
Hiivataikinoissa psyllium on se juttu, joka saa aikaa sitkon. Pari vuotta kesti että uskalsin testata edes pullataikinaa. Tuli kuitenkin tosi hyvää jo ekalla kerralla, kun jätti taikinan vähän löysemmäksi kuin normipullataikinan(kuitenkin muotoiltavissa, vaikkei ekat pullat yleensä kauneimpia olekaan ;D) http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Gluteeniton+pullataikina/848/
Pizzataikinan reseptin löytämisessä kesti myös tovi, että ei tullut liian kovaa tai haurasta.. Mutta kyllä kokeilemalla löytää omat suosikkinsa.
Leivinjauheella nostatettavat (muffinssit, kakut, mokkapalat, kääretortut yms.) onnistuu melkein 100%, jossei muuten "mokaa", eli gluteenittomasti onnistuu täysin tehdä sen kummemmin miettimättä muutoksia. Netistä löytyy jo melkein kaikesta se g-version resepti. Perunajauhot on halpa korvike, joista saa vaikka kääretorttua tehtyä.
Koska käytän gluteenittomia jauhoja, joissa vehnätärkkelystä(ei luontaisesti gluteeniton) niin mun luottojauhot on Sunnuntain vaalea ja tumma, mutta LG-version taitaa löytää Semperiltä(Fin mix ja Grov mix), joissa ei ole edes gluteenitonta vehnätärkkelystä.
Lettutaikinoihin sain G-hyllyllä joltain rouvalta vinkin että jyttejauhot on hyvä siihen ja uskoin ja ostin. Sen jälkeen on ollut aina satunnaisesti myös niitä kaapissa, kun rahatilanne sallii. Ne sisältävät jo itsessään psylliumia, joten muodostuu sitkoa paremmin.
Keliakian ansiosta olen tehnyt jo muutaman vuoden karjalanpiirakatkin itse.(Mummo ja pappa evakoita, joten mikä sen sopivampaa..) Mutta en varmasti olisi koskaan tehnyt niitä itse, jossei keliakia olisi puhjennut ja kaupan valmiit olisi olleet niin kalliita. Joten nyt saan itsetehtyjä herkullisia piirakoita halvalla. http://vesiperhonen.blogspot.fi/2013/02/gluteenittomat-karjalanpiirakat.htm l
Tällä viestillä haluan kannustaa kokeilemaan ja etsimään omat suosikit arkeen. Ja kun kokemusta karttuu uskallat pian jo itse soveltaa reseptejä gluteenittomaksi ilman "mallia". Eikä satunnaisista "syömäkelvottomista" tarvitse välittää, niitä tulee kaikille. Tärkeää on muistaa myös, että maku ennen ulkonäköä. ;D
Suviih 629 viestejä – 22.5.2015 00:05
Ylläpidän tuota Gluteenitonta leivontaa -blogia ja reippaasti päälle 10 vuotta on tullut gluteenitonta leivottua. Ylläolevissa viesteissä olikin paljon jo asiaa, mutta tässä vielä jotain omia ajatuksiani.Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
nanadas 10 viestejä – 22.5.2015 00:11
Voi, iso kiitos kattavista vastauksista! Mulle on jääny ehkä just karjalanpiirakat ketuttaan eniten ku ei voi enää syödä - mutta ku joku ihana ihminen on kehittäny gton ohjeen niin eihän tässä mitään hätää! Niitä vois melkein ekana lähteä kokeileen.
Mie pelkään just ite sitä että jää koko leipomiset ku ei ymmärrä jauhojen sun muiden päälle, mutta ehkä tämä tästä... Onneks täällä autetaan! jännä nähä miten alkaa itellä sujuun.
mibe 2 viestejä – 14.6.2015 16:00
Tietääkö kukaan, miten saisi aikaan gluteenittoman lehtitaikinan? Kaupasta pakkasesta löytyy sellainen, mutta haluaisin itsekin kokeilla, sellasia tuli tehtyä käsin ennen diagnoosia. Löytyykö vinkkejä?
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.