hennuli77 4 viestejä – 5.9.2012 12:03
Olimme viime viikonloppuna viettämässä ystäväni häitä ravintola Seurasaaressa. Iltapalaksi oli tortilloja, kysyin keittiöltä, että onko minulle gluteenitonta iltapalaa, hän kertoi, että on ja meni valmistamaan minulle gluteenitonta tortillaa... Saadessani iltapalan käteeni, varmistin kuten aina ennenkin, onhan tämä varmasti gluteeniton -on on.
No eihän se sitten ollutkaan. Otin seuraavana päivänä yhteyttä Ravintola Seurasaaren ravintolapäällikköön, joka oli vahvasti sitä mieltä, että en ole voinut saada niin pienestä määrästä kuin yksi tortilla niin rajuja oireita kuin väitin. Olen ollut nyt myös yhteydessä keliakialiittoon ja terveystarkastajaan. Ravintolapäällikkö nimittäin kettuili minulle, että no sinä varmasti olet sitten niin herkkä vatsainen, että eihän sinun ruokaasi varmaan voi edes valmistaa samoilla leikkulauduilla ja työvälineillä kuin muiden... No, ravintolapäällikön kanssa saimme asian sovittua niin, että hän korvaa minulle pesulalaskun. Tämä ravintolapäällikkö oli kuitenkin vielä soittanut keliakialiittoon ja kysynyt voiko tämä olla mahdollista, että saan tällaisia oireita. Tällä hetkellä loppu tulos on se, että kun keliakialiitostakin on näin keliakiaviikon kunniaksi otettu yhteyttä tähän ravintolaan ,että tämän kauden jälkeen kyseisen ravintolapäälikön ravintoloissaa ei enää tarjoilla erityisruokavalioita. Keliakialiiton työntekijälle hän oli sanonut edelleen, että minä rahastan heitä, kironnut puhelimessa ja lopuksi lyönyt luurin korvaan. Lopun hoitakoon viranomaiset, eli selvittäköön terveystarkastajalle miten valmistavat erityisruokavaliot...
Pöyristyttävää palvelua!
Bluemama 14 viestejä – 5.9.2012 12:23
Kerrassaan uskomattoman törkeää vältellä vastuuta noin kovasti! Kuten myös täysin pöyristyttävää tietämättömyyttä! Kiitos, kun jaoit tämän kokemuksen, tietääpä vältellä.
On kyllä todella kurjaa, jos kaikki hänen ravintolansa lopettavat erityisruokavalioiden tarjoilun. Superhuonoa mainosta. Aika moni suurempi seurue taitaa jättää menemättä, koska erityisruokavalioita on monia. Ei povaa hyvää tulevaisuutta.
Hitto, että pisti vihaksi puolestasi! (Ja koko hääseurueen puolesta)
EdwardHyde 4 viestejä – 5.9.2012 16:42
Bluemama kirjoitti:
Sussu2 59 viestejä – 5.9.2012 16:43
siis se sun tortilla oli tavallinen vehnätortilla vai mikä tortilla se oli?
Joka tapauksessa surkeeta palvelua!
hennuli77 4 viestejä – 5.9.2012 20:47
Sussu2 kirjoitti:
Jezu Ylläpitäjä – 5.9.2012 22:37
Huhhu. Aikamoista touhua. Kyllähän ravintoloissa virheitä sattuu, mutta yleensä ovat vuolaasti pahoitelleet mokiaan. Tällaista silkkaa tietämättömyyttä ja haluttomuutta kuunnella asiakasta ei mielestäni saisi ravintola-alalla olla (tai missään muuallakaan).Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
hennuli77 4 viestejä – 6.9.2012 10:38
Jezu kirjoitti:
Tallulah 476 viestejä – 6.9.2012 15:02
hennuli77 kirjoitti:
hennuli77 4 viestejä – 6.9.2012 21:04
Niin siis vaatteet sotkeentuivat, kun niin antaumuksella ja voimalla oksensin
Kaikkineen todella harmillista, mutta "oikeus" tässäkin asiassa toteutunee. Toivottavasti teistä kukaan ei joudu vastaavaan tilanteeseen. Virheitä sattuu ja ne myönnetään ja niistä otetaan opiksi -jos tässäkin asiassa olisi niin toimittu alkujaan, ei olisi tarvinnut näin isoa soppaa tästä nostaa. Johtajasmies oli pahollaan alaisensa käytöksestä oli tyytyväinen, että otin yhteyttä ja aikovat ruotia asian kaikkia osapuolia kuuntelemalla. Oman tarinani vahvistukseksi pyysin häntä olemaan vielä keliakialiittoon yhteydessä ,koska siellä työskentelevä nainen myös sai tämän asian tiimoilta asiatonta kohtelua.
Maukasta keliakiaviikkoa kaikille!
Marianne82 27 viestejä – 7.9.2012 21:32
Uskomatonta, että ravintolapäällikkö ei tällaista asiaa tiedä, tai ei välitä. Olen itsekin törmännyt tilanteisiin, joissa minuun on suhtauduttu kun pahimpaan "nipottajaan", kun olen pyytänyt gluteenitonta.
Toki virheitä voi sattua, mutta silloin pyydetään anteeksi.
Minulle kävi juuri hiljattain Naantalin kylpylän yhteydessä olevassa ravintolassa niin, että tilasin gluteenittomaksi merkityn jälkiruoan. Annokseen oli laitettu mukaan keksi, aloin syömään sitä, kunnes havahduin ja kysyin tarjoilijalta, että onhan myös keksi gluteeniton - no ei ollut.
Hän kyllä ystävällisesti tarjoutui tekemään minulle uuden annoksen, mutta se oli jo myöhäistä... seuraava päivä meni sitten pilalle, enkä päässyt nauttimaan kylpylästä lainkaan.
Laitoin sinne vielä erikseen palautetta, johon vastattiin, että ovat nyt laittaneet viestin ravintolaan, ettei vastaavaa enää tapahdu, mutta eivät edes pahoitelleet minun osaltani pilalle mennyttä reissua. Toivottivat kuitenkin lämpimästi tervetulleeksi uudelleen.
SaSa 1 viesti – 8.9.2012 09:13
Mulla on ollut Naantalin kylpylässä hyvä kokemukset gluteenittomasta ruuasta...tuotiin eteen tuoreet glu.sämpylät ym. kun kerroin ruoka-allergiasta.Tarjoilija vielä sanoi annokseni tuodessaan että tämä on gluteenitonta, ja voin sano että se oli Paras uusi vuosi..kun olimme mieheni kanssa siellä sitä viettämässä. kaikki otettiin huomioon. Voin suositella
Aamiais buffassa oli erikseen tuoreet gluteenittomat leivät esillä ja jos oli loppu niin tarjoilija toi tuoretta leipää pyytäessä. Laitoin kiitos palautetta Naantaliin.
Mutta kun varasimme huoneen niin ilmoitin jo varausta tehdessäni Keliakiasta ja gluteenittomasta ruoka-valiosta.
Isabella 42 viestejä – 8.9.2012 12:24
Voi, tämä on niin normaalia valitettavasti. Tarjoilijat tuntuvat monesti unohtavan jo matkalla keittiöön että annos piti olla gluteeniton. Siksi pitää aina tuplavarmistaa selviltäkin vaikuttavat tilanteet. Samoin on laita ruokalistaan merkittyjen GL laita. Esim. henkilöstöravintoloissa törmää tapauksiin, joissa listaan on merkitty GL mutta se ei pidäkään paikkansa. Tai toisin päin, listassa ei lue, että ruoka onkin GL. Aina pitää siis kysellä ja varmistaa. Ei sille voi mitään, me ollaan se ärsyttävä kyselijä-ryhmä. Vaikka kuinka toivoisi huolellisempaa otetta ravintoloiden suunnalta, niin joukkoon mahtuu niitä, joilla ei ole resursseja tai joiden työntekijät on ylikuormitettuja. Olen mieluummin se ärsyttävä, toistamiseen samasta asiasta kysyvä skitsoilija kuin mahavaivainen.
KatjaRa 51 viestejä – 8.9.2012 18:09
Jezu kirjoitti:
Oikotie matkan mutkistaa.
luuttu 6 viestejä – 22.9.2012 15:37
Itseäni jo ärsyttää ruokalistojen (G) merkintä aivan tavattoman paljon. Koska tiedän, että annos ei silti välttämättä ole gluteeniton, niin tottakai sanon aina tarjoilijalle että sen pitää olla gluteeniton ja että sen tarjoilijan pitää se kirjoittaa siihen tilauksen yhteyteen (kun kerta ottavat tilauksen muutenki lapulle). Muutamassa paikassa tarjoilija on alkanut näsäviisaana sitte neuvomaan, että kun listassa on G niin se on G.. ja sitte tuodaan annosta jossa on keksiä, leipää tms. todellakin sopimatonta.
Mielestäni tuorein muutos gluteenittomuuten (vähägluteiininen, erittäin vähägluteiininen) on vain sekoittanut entistä enempi niitä ihmisiä, jotka tekevät ruuan kanssa töitä mutta eivät itse sairasta kys. sairautta.
norppa 59 viestejä – 29.9.2012 21:06
itse olen lopettanut ravintoloissa syömisen kokonaan monen samanlaisen kokemuksen takia: annos on menussa merkitty gluteenittomaksi, tarjoilijalta asia vielä varmistettu, mutta silti gluteenitonta ei ole kuitenkaan osattu tehdä. en koe, että ruuan puhtauden puolesta aiheutuva stressi olisi vaivan arvoista.
poikkeuksena mäkkäri yms. paikat joissa tarkat tuoteluetttelot ovat asiakkaan nähtävillä, ja voi aika hyvin luottaa siihen, että henkilökunta on koulutettu tekemään gluteenitonta.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.