Mampu 122 viestejä – 20.6.2011 08:49
Laitan kysymykseni tähän ketjun, vaikken olekaan lukenut läpi ja tarkistanut, onko asiasta jo ollut puhetta. Uuden keliaakikon äitinä kun on niin paljon surffailtavaa...
Onko kukaan kysynyt kouluruokalasta mahdollisuutta saada mahdollisesti yli jäävä gluteeniton kouluruoka lapselle mukaan iltapäiväevääksi? Tuntuu pahalta ajatella, että juuri minun lastani varten erikseen valmistettu kallis erikoisruoka menee roskiin, jos ei lapsi jaksa koko annosta ruokiksella syödä.
Estääkö jokin säännös tällaisen jouston ja onko toivottavasti ystävällisellä ruokalan tädillä mahdollisuus virkaansa menettämättä sulkea silmänsä siltä, jos lapsi pakkaa ylijäävän ruuan mukanaan tuomaansa rasiaan? Esteenä on varmaan jonkinlaiset elintarvikehygieniasäännöt, mutta jos ruokailu on klo 11 ja ruoka pääsee jääkaappiin tai lapsen masuun esim klo 14.30, ei ruokamyrkytyksen vaara lienee kovinkaan suuri
Olisi minusta tervetullut vastaantulo kallista ruokavaliota noudattavalle perheelle periaatteella "tämä on sinun ruokasi, syöt sen sitten missä ja milloin haluat".
Onko muuten tällä sivustolla toiminto, jonka valitsemalla saa ilmoituksen uusista viesteistä/vastauksista sähköpostiinsa?
SiiriK 6 viestejä – 10.7.2011 21:05
Itse olen töissä koulussa ja syön päivittäin maittavaa gluteenitonta ruokaa. KAIKKI ruoka meillä on pääsääntöisesti gluteenitonta ja laktoositonta, siis tavalliset nakkikastikkeet yms. syön normaalilinjastosta. Eineslihapullat on korvattu omatekoisen näköisillä ja -makuisilla (nam!!!) ja tavallista pyttipannua en voi syödä (sisältää jotakin, en tiedä mitä) vaan syön islaminuskoisten kanssa naudanlihaversiota... Tietenkin makaroniruoat tehdään erikseen ja siinä kokkikolmosellamme on vielä opettelemista, kuivaa tahtoo olla. Ja leipä on sitä kovaa, tummaa mutta ajattelin ehdottaa jotakin muuta nyt syksyllä.
Mutta nyt minulla on uusi ongelma: koko 550 henkilön yhteisössä olen ainoa keliaakikko (!) ja nyt minua varten hankitaan omat leivonnaiset, kakut, tuutit, lätyt ja pakkohan niitä on syödä, kun ne on minua varten hankittu!!! Ennen en juurikaan syönyt opettajanhuoneen pullia ja keksejä... laihtumaan ei pääse, valitettavasti!
Jezu Ylläpitäjä – 10.7.2011 23:06
SiiriK kirjoitti:
Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Reetta 719 viestejä – 12.7.2011 20:56
Itse ihmettelin samaa kuin Jezukin.
Omassa työpaikkaruokalassa on varmaan vähän vajaa parisataa syöjää ja joukkoon mahtuu sopivasti kaksi keliaakikkoa.
sesse 21 viestejä – 27.10.2011 13:17
Meillä koululaisella on aika hyvin samanlaiset ruuat kuin muillakin.
Koulun kastike on pääsääntöisesti gluteenitonta, sekä pihvit.
Ainoa ruoka mikä lastani on harmittanut, on hänen lempiruokansa pinaattilelut, ne kun tehdään gluteenittomina, munattomina ja maidottomina.
Ne eivät maistu yhtään miltään, lapsi syö niitä pahimpaan nälkäänsä pari ja koittaa sen voimin jaksaa seuraavat 3-4tuntia.
Ymmärrän ettei dieettiruokia voi tehdä laitoskeittiöissä kaikille erikseen, mutta tuntuu vaan niin väärältä omaa lasta kohtaan tämä asia.
Miksei sitten koko koululle tehdä näitä vesilettuja?!?!?
sesse 21 viestejä – 27.10.2011 13:22
Aina kannattaa ilmoittaa kouluruuasta keittiölle, jos ei ole siihen tyytyväinen.
Ruokahan pitäisi olla keliaakolle kuitenkin lähes aina samanlaista kuin muilla, ettei lapsi tunne itseään syrjityksi sen vuoksi ja ruokailuista voi tulla koulun ikävin tilanne.
Kun se meidän koulussa on toiminut aina niin miksei sitä saisi onnistumaan myös muissa kunnissa.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.