Keliakian seulonta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä10.2.2009 21:13

Löysin mielenkiintoista juttua keliakian seulonnasta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kel00030&p_teos=kel&p_selaus=6994

Kannattaisikohan esimerkiksi Keliakialiiton panostaa yhteistyökumppaneidensa kanssa vapaaehtoisiin seulontoihin vaikkapa pikatesteillä? Ehkä monikaan ei vaivaudu lääkäriin, jos oireet ovat vain pienet tai ei ole oireita ollenkaan.

Ilmainen testi asian varmistamiseksi voisi toimia? Varmaan parantaisi monen elämänlaatua ja samalla keliakialiitto sekä gluteenittomien tuotteiden valmistajat saisivat lisää asiakkaita. Ehkä sitä kautta tuotteiden menekki kasvaisi ja hinnat laskisivat.

Njoo, ehkä vähän pitkälle vietyjä johtopäätöksiä

Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

• Kari 364 viestejä11.2.2009 13:08

Niin, tässä taitaa toimia sanonta: Terve ihminen on terve niin kauan kun menee lääkäriin. Sieltähän sitten pitkän syntilistan kanssa tullaan, ja satut sairastamaan jos jotakin.

Voisi pikatestit olla hyvinkin avuksi, etenkin sairaan oirehtiville. Periaatteella: Pottumainen olo, kannattaa tutkia.

Toinen mielenkiintoinen seikka: Mulla on moottorilentäjän lupakirja, ollut jo 30v. Sekin edellyttää terveystarkastuksen 2 v välein. Mm. tarkat labrat. Jo tuohon säännölliseen syynäämiseen perustuen on ollut usko = olen terve. No, tulipahan vielä tarkemmalla testauksella todistetuksi =keliakia

Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

• Mainos

• Jezu  Ylläpitäjä11.2.2009 13:18

Kari kirjoitti:
    Toinen mielenkiintoinen seikka: Mulla on moottorilentäjän lupakirja, ollut jo 30v.

Tämä menee täysin ohi aihepiiristä, mutta olen itsekin joskus miettinyt lupakirjan hankintaa. Tosin taitaisi olla hieman turhan kallis projekti

Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

• Kari 364 viestejä12.2.2009 00:53

Niin, projektinahan se on arvokas, olin aikeissa hommata siitä leipätyön. Mutta silti, tässäkin sen näkee; tarkalla tutkimisella saavutetaan vain tietty saanto. Jos ukko potee jotakin "ovelaa", eipäs testit paljastakaan. Miks tän elämän pitää olla näinkin salakavalaa - reilummalakin pärjäis?

Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

• Pulla 267 viestejä12.2.2009 14:36

Vaikuttaako keliakia jotenkin tuohon lentämislupaan?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,018s