porajata 460 viestejä – 23.7.2010 12:49
Niin ja minkä tyyppisiä oireet yleensä ovat ?
Linda 34 viestejä – 23.7.2010 13:21
Makuja on tietenkin monenlaisia mutta Puuppola on ainoa kaura jota itse ostan! Teen siitä mysliä ja pidän juuri siitä että ne hiutaleet ovat niin suuria, ei mee mysli sitten jugurtin kanssa sellaseksi mössöksi. Se on kai myös vähän halvempaa kuin Provenan tai Semperin kaura.
annepanne 52 viestejä – 8.12.2010 16:57
Onko kukaan muu huomannut muutosta Semperin kaurahiutaleissa? Kaksi viimeistä ostamaani pakettia ovat olleet minulle pettymys. Ostin niitä aikaisemmin siksi, että ne olivat ainoita, jotka olivat pieniä ja hiutalemaisia. Puuro kypsyi mikrossakin nopeasti tasaiseksi ja maukkaaksi. Nyt ne muistuttavat ihan Provenan vastaavia, eli ovat kovia ja isoja, ikäänkuin litistettyjä kauranjyviä (ihan vähän liioiteltuna). Puurosta ei tule sileätä vaan enempi kokkareista. En enää tiedä, mitä kauraa ostaisin. Provenan jo mainitsinkin ja Puuppola on kamalan hajuista. Eikä Elovenaa voi kai enää syödä, kun Raisio alkoi tehdä kallista Provenaa ja ilmoitti, ettei voi taata Elovenan puhtautta. Näin saatiin keliaakikot taas ostamaan kalliimpaa tuotetta.
ponipimu 239 viestejä – 8.12.2010 20:48
meillä on nyt tulevissa juhlissa ja synttäreillä mielenkiintoinen tilanne kun kakun olisi oltava gluteeniton, laktoositon ja maidoton. kahta kakkua en ala leipomaan maidottoman vuoksi, vaan ajattelin tehdä prinsessakakun.
eli pohja perunajauhoilla, väliin hilloa ja sunnuntai-kaurakermaa ja päälle sokerikuorrute.
tiedän ettei tuo sunnuntai-kaurakermavispi ole gluteenittomaksi merkitty mutta kun sitä lopen tulee niin vähän syöjää kohti että uskallan ottaa riskin, tuskin se mahdollinen gluteenin määrä ylittää raja-arvon kuten joku tuolla aiemmin laskikin.
samoin meillä syödään eloveenaa, silloin harvoin kun kaurasta jotain tehdään, pääasiassa kaura-toscaomenia syksyllä, satunnaisesti jauhelihapullataikinan joukkoon, eli pari krt kk. riskin otan siinäkin. kaurapuuroa ei meillä syödä.
vasta-aineet ovat olleet normaalit ja tähysyksessä ei ole näkynyt mitään erikoista. että näillä eväillä mennään edelleen.
saa kommentoida ja mollata, ja kertokaa kokemuksia.
Suviih 629 viestejä – 8.12.2010 22:26
Ponipimu, jos otat itse sen riskin, niin mielestäni on aivan oma asiasiGluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
Ninni 114 viestejä – 9.12.2010 08:36
Hei! Mä en ole tällaista vielä huomannut! Käytän nimenomaan Semperin kaurahiutaleita, koska niistä puuro tulee tosi sileä ja hyvä. Muukin perhe on sitä mieltä, että niistä tehty puuro on jopa parempaa kuin "tavallisista" kaurahiutaleista. Provenan ja Puuppolan hiutaleista tehty puuro on tosi "kokkareista" ja ikävää syödä, hiutaleet eivät haudutuksesta huolimatta pehmene riittävästi. Toivottavasti Semperin hiutaleissa ei ole tapahtunut mitään muutosta.
annepanne kirjoitti:
KattiMatikka 271 viestejä – 14.12.2010 19:41
Mä olen myös huomannut, että Semperin hiutaleista on tullut erilaisia kuin ennen. Muistuttavat tosiaan Puuppolaa ulkonäöltä. Maku on ollut mielestäni melkein sama. Mutta luomukaurapuuroa kaipailen yhä...
Stick 2 viestejä – 16.12.2010 10:40
Se on näköjään paljon kiinni henkilöstä, tuo kaura-asiakin. Minä olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 1998 vuodesta lähtien, mielestäni aika tarkka ruokavalion suhteen. Nyt jo useita vuosia olen syönyt lähes joka ikinen aamu Myllyn Paras hiutaleista tehtya puuroa. Viime kesänä kävin viimeksi verikokeissa ja kaikki arvot loistavassa kunnossa. Lääkärin toteamus oli että jatka vaan samaan malliin.
sipetti 9 viestejä – 17.10.2012 17:57
Ite syön aina Elovena-puuroa, eipä ole tullut oireita, olen maistellut myös puhdasta kauraa, ei ollut hyvää. Vaikka eipä Keliakialiitto suosittele syömään Elovenaa ja muita. Voisinkohan syödä Elovenan pikakaurapuuroja?
Minni 54 viestejä – 17.10.2012 21:04
Normaaleja pirkka luomu kaurahiutaleita olen miehelle syöttänyt ja muutenkin ostanut tuotteita joissa mainitaan pelkkä kaura. Ei ole tullut oireita vaikka ei puhdasta kauraa olekaan, veriarvot myös hyviä.
norppa 59 viestejä – 18.10.2012 00:13
onko kokemuksia nordicin kaurakermasta http://www.nordicmilkfreedom.com/nordic-ruoka-15-kasvirasvasekoite-2-dl?id=25474 ?
Sivuilla sanotaan, että käyttävät puhdasta kotimaista kauraa. Olisi halvempi, kuin oatlyn vastaava tuote.
donna 57 viestejä – 18.10.2012 19:53
Nykyohjeiden mukaan keliaakikon ei pidä syödä muuta kuin puhdasta kontaminoitumatonta kauraa.
Jolloin kaura viljellään erillään muista viljoista ja kyseisellä palstalla ei viljellä muuta viljaa.
Varastointi ja kauran prosessointi on myös erikseen, kuljetus huomioitu sekä pakkaus tietysti.
Linkkiesimerkki:
http://www.provena.fi/fi/gluteeniton_kaura/
norppa 59 viestejä – 23.10.2012 11:07
Vastaus kuluttajapalvelusta:
"Nordic kaurapohjaisissa tuotteissa käytetty kaura ei ole puhdasta kauraa, joten emme valitettavasti voi suositella tuotteita gluteenittomaan ruokavalioon."
Eli kannattaa jatkossakin ostaa Oatlya.
ponipimu 239 viestejä – 23.10.2012 19:52
tuohon parin vuoden takaiseen viestiini liittyen olen edelleen hengissä, vaikka eloveena ja myllynparasta satunnaisesti syönkin, ja veriarvot ovat olleet hyvät.
ja tuohon leipomiseen lisään vielä että en leivo vieraille keliaakikoille, vaan itselleni joten tohdin ottaa riskin.
Mammutti 11 viestejä – 24.10.2012 18:24
Voi. Harmittaa niin kovasti kun keliaakikkotyttöni on tottunut jo ennen keliakiaa syömään puuroja aamuin illoin. Nyt sitten tein mikrossa puuroa sekä Provenasta että Puuppolasta ja molemmat jäi syömättä =( Puuppolat haisivatkin mielestäni pahalle. Elovenaa meillä siis ennen käytetty. Katselin Elovenan sivuja ja ei Elovenaa siellä luokitella gluteenittomaksi =(
donna 57 viestejä – 3.1.2013 20:41
Mammutti kirjoitti:
kelimikko 1 viesti – 19.8.2013 11:06
Stick kirjoitti:
norppa 59 viestejä – 20.8.2013 02:06
Ongelma ei niinkään taida olla sekaan eksyneet muutamat vehnänjyvät, vaan viljapölystä, jos kauraa käsitellään samoilla laitteilla ja tiloissa kuin vehnää/ohraa/ruista.
milla 412 viestejä – 20.8.2013 03:29
olipa kiva lukea tätä vanhaa viestiä
itse nauttinut nyt vuosia Provenan ja semperin kaurahiutaleita joka aamu. Nam... rakastan niitä !!!
Minni 54 viestejä – 20.8.2013 08:37
Meillä käytetty aina myös ihan tavallisia kauratuotteita. Ei ongelmaa, testeissä arvot aina hyviä eikä vatsaoireita ole ollut.
Juulin 187 viestejä – 20.8.2013 09:08
Paitsi ettei suolinukan tuho välttämättä näy oireissa tai verikokeissa.
Minni 54 viestejä – 20.8.2013 09:26
Jeps, mutta tähystyksessä näkyy. Ei ongelmaa.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.