taigis 101 viestejä – 24.5.2009 14:32
Ylioppilasjuhlat tulossa, siis meillä ensi viikolla!
Reseptit luettu tarkkaan, koekakkuja syöty jo useampia! Kaikki salaatit tulevat gluteenittomina, myös kaikki kakut, pikkuleivät ja lisäkkeet ovat gluteenittomia.
"Tavallisina" löytyy voileipäkakku, pulla, sekä karjalanpiirakat. Samat löytyvät pöydästämme myös gluteenittomina!
Tämä ruokavalio ei tuota kyllä minkäänlaista ongelmaa juhlajärjestelyissämme. Perheessämmehän on itsessään jo 3 keliaakikkoa ja tiedän, että ainakin 2 muuta tulee vieraaksi, kenties enemmänkin.
Nyt olenkin havahtunut,, pitääkö minun ottaa huomioon muita ruokavalioita? Laktoositon / Hyla on kyllä hoidossa myös,, mutta entä muuta,, sokeriton??... mitähän muuta pitäisi ottaa huomioon??
Juhliin on kutsuttu lehtikutsulla ja odotamme yli 50 vierasta... ihan pikkustressiä pukkaa noin yleisellä tasolla, kieltämättä!!emilia 11 viestejä – 24.5.2009 15:10
Jos kutsut on jo lähetetty ja niissä ei vieraita ole erikseen pyydetty ilmoittamaan ruoka-aineallergioista, ei "erikoisimpiin" ruokiin kannata liikaa kuluttaa voimavaroja. Ne henkilöt, joilla jonkinlainen erityisruokavalio on, osaavat kyllä ilmoittaa siitä juhlien järjestäjälle etukäteen. Sokerittomia leivoksia siis tuskin kannattaa etukäteen valmistaa, koska tällä peraatteella sinunhan tulisi tehdä sokerittomia, kananmunattomia, vegaanisia, gluteenittomia ja maidottomia kakkuja!
Jo se, että tarjolla on gluteenitonta ja laktoositonta (ja kasvisruokaa), kertoo juhlien järjestäjän ottavan vieraansa hienosti huomioon.
Tsemppiä siis juhlien järjestelyihin!Mainos
Suviih 629 viestejä – 24.5.2009 19:25
Itse juhlin lakkiaisia vuosi sitten ja meillä homma toimi aika samaan tapaan: täytekakut, kuivakakut ja pikkuleivät gluteenittomia, tavallisena löytyi riisipiirakoita, voileipäkakkua, pasteijoita ja pullaa (samat kuitenkin löytyi myös gluteenittomana).
Tuon laktoositon/hyla -jutun kanssa kannattaa toimia niin, että tekee suoraan laktoosittoman vaihtoehdon ja unohtaa tuo hylan, silloin sama tuote käy sekä niille, jotka noudattavat täysin laktoositonta ruokavaliota, että niille jotka käyttävät vähälaktoosista (hylaa). Meillä itsellä oli kaikki kakut gluteenittomia ja laktoosittomia (ja lisäksi laktoosittomat versiot niistä jutuista joita ei kaikille kannattanut tehdä laktoosittomana, esim. riisipiirakat).
Yhdellä sukulaisella on maitoallergia, joten meiltä löytyi myös täysin maidottomia versioita tarjottavista (kakku, pikkuleipiä, suolaista...). Jos et kuitenkaan tiedä, että juhliisi on tulossa maitoallergikko, ei maidottomia versioita kannata alkaa valmistaa, maitoallergia on kuitenkin sen verran harvinainen (halutessasi voit toki tehdä vaikka kääretortun pakastimeen, josta sitä voi nopeasti sulattaa tarjolle jos joku sattuu maidotonta kysymään)
Sokerittomia ei kannata alkaa valmistaa, sillä diabeetikko voi syödä aivan tavallisia tarjottavia (tutulla diabetes) mutta hän vain kiinnittää itse huomiota siihen määrään jonka hän syö.
Oletteko muuten huomanneet, että kun itse joutuu noudattamaan erityisruokavaliota, osaa ottaa myös muiden ruokavaliot paremmin huomioon? Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
KattiMatikka 271 viestejä – 24.5.2009 19:54
Joo tosiaan diabetesta ei tarvitse tarjottavissa huomioida.
Diabeetikko voi syödä kaikkea mitä muutkin. Itse asiassa ne kauppojen/leipomojen sokerittomat ovat monesti diabeetikolle itse asiassa pahasta, koska jos sokeria jätetään leivonnasta vähemmälle niin yleensä se korvataan rasvalla...
Juhlat on juhlat ja niinkuin suviih totesi, diabeetikko osaa itse annostella omat syömisensä.jori-o 84 viestejä – 25.5.2009 09:15
Kannattaa tavalliset syötävät erottaa hyvin gluteenittomista. Esimerkiksi pöydän toiseen päähän gluteenittomat ja toiseen muut.
Olin kerran yksissä juhlissa ja yksi otti samalla kakkulusikalla normaalia ja gluteenitonta kakkua.
Jezu Ylläpitäjä – 25.5.2009 10:36
jori-o kirjoitti:
Kannattaa tavalliset syötävät erottaa hyvin gluteenittomista. Esimerkiksi pöydän toiseen päähän gluteenittomat ja toiseen muut.
Olin kerran yksissä juhlissa ja yksi otti samalla kakkulusikalla normaalia ja gluteenitonta kakkua.
Joo ja ne Gluteeniton-merkinnät kannattaa laittaa kunnolla syötävän yhteyteen, ettei ne pääse vahingossa siirtymään.
Kerrankin ollut pidoissa, joissa tavallinen kakku ja gluteeniton kakku ihan vierekkäin ja pieni, kevyt kyltti pöydällä, josta ei pitojen päätteeksi pystynyt sanomaan, kumman kakun kohdalla se oikein oli.
Voisikohan lapun laittaa vaikka narulla kiinni tarjoiluastiaan? Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Vaula 141 viestejä – 25.5.2009 14:05
^Painoittaisin samaa kuin edellinen kirjoittaja, eli merkintöjen kanssa kannattaa olla tosi tarkkana. Jos sama kakku on esim. gluteeniton JA laktoositon, olisi varmaan parasta kirjoittaa nämä samalle lapulle sekaannusten välttämiseksi. Itselleni kävi ikävästi juhlissa, joissa L & G -merkinnät oli tehty eri lapuille (vaikka kyseessä oli yksi ja sama kakku) ja kun lappuset oli asetettu pöytään epäloogisesti, päädyin vahingossa syömään tavallista kakkua..
Mainos
Pulla 267 viestejä – 25.5.2009 16:13
Samaa mieltä kuin edelliset. Mahtaakohan olla kyseessä se erään kauppiaankin toteamus, että ihminen ei tunne oloansa mukavaksi, jos joutuu asioimaan erikoishyllyllä? Yritetään laittaa erikoisruokalajit muiden sekaan.
Kaikkein paras tarjoilu oli siskoni juhlissa, joissa hän oli laittanut gluteenittomat kokonaan toiselle pöydälle ja vielä tuli sanomaan minulle ja eräälle toiselle, että siellä ovat meidän omat.
Ei tarvitse arvailla, mikä mahtaa olla mitäkin.
Samoin kasvisruoat kannattaa merkitä. Minulle on käynyt joskus niin, että kylässä en ole ottanut jotain leivonnaista, kun en ole tiennyt, sisältääkö lihaa enkä ole viitsinyt kysyä. En viitsi tehdä numeroa kasvissyönnistäni.
Tosiaan sokerittomat ovat ihan turhia, kun diabeetikko saa syödä jonkin verran makeaa.taigis 101 viestejä – 5.6.2009 13:55
Juhlat ohi,, onneksi!!
Oli gluteenitonta, vähälaktoosista, laktoositonta.... Jossain vaiheessa järjestellessä, tuntui itsekin menevän sekaisin kaikissa näissä!
esim: kolmenlaisia karjalanpiirakoita (norm, glut, lakt), kolmea erilaista munavoita, siis jokaiselle omansa. Heti juhlien alkuvaiheessa tuli toinen emännistä sanomaan minulle ; "Mitä ihmettä me tehdään näiden vanhempien miesten kanssa,, isäsi otti juuri gluteenitonta munavoita ja mätki sitä normipiirakoiden päälle..!"
Veitsen vaihdolla siitä selvittiin...
Vieraita vastaanottaessa en ehtinyt seurailla enempää tarjoilujen etenemistä,, mutta myöhemmin kuulin ainakin yhden laktoosittoman tytön olleen ikionnellinen, kun kylmiöstä löytyi varmasti laktoositon kakku hänelle kysyessään.
Vaikea vetää rajaa isompia juhlia järjestellessä. Nytkin tehtiin kaikki voileipäkakut laktoosittomiksi, yksi oli myös gluteeniton. Salaatin laktoositon fetajuusto osoittautui rakenteeltaan huonoksi, jäi kiinni lusikkaan ja hajoili.
Ainakin tälläisiä pikkuhuomioita tuli ilmi juhlista. Täytekakut olivat gluteenittomia ja laktoosittomia,, hyytelökakut kaikki gluteenittomia,, osa laktoosittomia, osa vähälaktoosia....
Meidän pöydästähän ei kyllä löytynyt mitään muuta "normaalia" kuin pullakranssi ja ne yhdet piirakat,, kaikille löytyi varmasti syötävää!
Väkeä oli kuitenkin n. 70,, ja tuntuivat viihtyvän. Kaikenkaikkiaan kaikki sujui hienosti,, sää oli kaunis ja helteinen,, toisin kuin nyt.....Vlad 22 viestejä – 16.5.2011 16:38
Moi!
Juhlista tuli mieleen, että oletteko te tehneet voileipäkakkua itse? Onko vinkkejä? Erilainen nesteytys kuin "normaalissa", siis ei glut. kakussa, tms? Mitä leipää olette käyttäneet? Sopiiko mielestänne esim. Garbo Food Ab:n viipaloidut pakasteleivät hommaan?
http://www.garbofood.se
Kiitos kaikille voileipäkakkumestareille vastauksista!
Iiki 23 viestejä – 23.5.2011 13:18
Vlad kirjoitti:
Moi!
Juhlista tuli mieleen, että oletteko te tehneet voileipäkakkua itse? Onko vinkkejä? Erilainen nesteytys kuin "normaalissa", siis ei glut. kakussa, tms? Mitä leipää olette käyttäneet? Sopiiko mielestänne esim. Garbo Food Ab:n viipaloidut pakasteleivät hommaan?
http://www.garbofood.se
Kiitos kaikille voileipäkakkumestareille vastauksista!
Hei!
Olen tehnyt Pirkan leivistä - käyttäen sekä tummaa että vaaleaa leipää - kakkuja. Ne ovat sopivan pehmeitä. Ei tarvitse kostuttaa hirveästi. Tähän en voi kuvia laittaa, mutta koitan laittaa tuonne kuvat osioon.Jezu Ylläpitäjä – 23.5.2011 16:00
Oli mukava huomata tänään Konalan S-Marketissa, kun kaupan kuulutuksissa kehotettiin ilmoittamaan erityisruokavalioista juhlien järjestäjille ajoissa. Erityisesti mainitsivat gluteenittomat tuotteet, joita löytyy pakkasesta.Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
Mainos
higga 209 viestejä – 23.5.2011 16:54
Meillä voileipäkakku on onnistunut semperin rouheisella ja kaurapaahtiksella, ihan normaali kostutus. Moilasen leivät ei pehmenneet millään vaikka kuinka uitti, eli kierrä ne kaukaa
ponipimu 239 viestejä – 4.6.2011 00:56
olipa oikeestaan mukava huomata tänään kaupassa että gluteenittomat leivät ym. tuotteet olivat loppuneet hyllyistä, sehän tarkoittaa sitä että juhlien järjestäjät ovat ostaneet kaiken gluteenittoman ja vieraat voivat hyvillä mielin syödä tarjottavia, koska ainakin kaupasta ostetut ovat takuulla gluteenittomia.
tiedä sitten kontaminaatiosta mutta sehän on sitten toinen juttu.