Jouluateria

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Suviih  629 viestejä6.12.2009 17:09

    Miten te muut toteutatte gluteenittoman jouluaterian, kaikki gluteenitonta vai erikseen tavallista ja gluteenitonta?
    Meillä kotona on oikeastaan niin kauan kun keliaakikoita on talossa ollut tehty jouluruuat gluteenittomina, mutta välillä kyllä ärsyttää kun on näitä kodin ulkopuolisia jouluaterioita (pikkujouluja tms.) ja muutaman kerran kinkku (se suurin herkkuni) on ollut vuorattu tavallisilla korppujauhoilla.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • KattiMatikka 271 viestejä7.12.2009 10:45

    Kaikki gluteenitonta, ettei tarvitse ihmetellä eikä varoitella kontaminaatiosta

  • Mainos

  • Ninni 114 viestejä7.12.2009 12:18

    Mulla tulossa ensimmäinen joulu keliakian kanssa, joten aiempaa kokemusta ei ole. Ajattelin tehdä pääsääntöisesti kaikki niin, että kaikki voivat niitä syödä.

    Kalat, mädit, rosollit ja sienisalaatti nyt on gluteenittomia joka tapauksessa. Kinkusta ei vielä tietoa, millainen tulee tänä vuonna, jos itse paistan ja kuorrutan, käytän gluteenittomia korppujauhoja. Perunalaatikkoa aion kokeilla gluteenittomista jauhoista ja muihin laatikoihin päälle gluteenitonta korppujauhoa. Kastikkeet olen aina ennenkin suurustanut maissilla.

    Perinteinen aaton jälkkäri on meillä jouluhalko, se onnistuu varmasti hyvin perunajauhoista/gluteenittomista jauhoista.

    Tapanani on ollut leipoa jouluksi mallaslimppua ja tehdä kotikaljaa, ne taitaa nyt sitten jäädä mun osalta nauttimatta

    Pipareita ja torttuja en myöskään taida saada itse syödä, mutta joulupullaa aion yrittää leipoa gluteenittomana. Täytynee korvata paitsioon jääneet herkut suklaalla!

    Eli perinteinen suomalainen jouluateria ei ole musta kovin vaikea toteuttaa gluteenittomana.

  • Tallulah 476 viestejä7.12.2009 12:55

    Meillä on kaikki ollut aina gluteenitonta, loppujen lopuksi perinteisen jouluaterian tekeminen gluteenittomana on helppoa kun niin moni on automaattisesti jo gluteenitonta. Meillä joulupöydässä on paljon kalaa ja salaatteja jotka olisi joka tapauksessa gluteenittomia. Ainoastaan leivät on erikseen, meillä jälkkärikin on aina ollut marjarahkaa.
    Kuten jo toisessa ketjussa sanoin, meillä oli työpaikan pikkujoulut joissa oli perinteinen suomalainen joulupöytä ja kaikki oli gluteenitonta (meillä kaksi keliaakikkoa).

  • Viveka 127 viestejä7.12.2009 16:57

    Itse jouluruoka ei tuota ongelmia meilläkään. Etenkin, kun saan istua valmiiseen pöytään tänäkin jouluna. Kaikki toteutettavissa gluteenittomana.

    Ainoa asia, joka minua harmittaa on joulutortut. Ne olivat aikoinaan suurinta herkkuani joulunaikaan. Valmiit gluteenittomat ovat aivan järkyttävän hintaisia, joten en niitä raski paria pakettia enempää ostaa.

    Omat kokeiluni torttutaikinoista ovat olleet pettymys. Onko jollain reseptiarkistoissaan lehtevän, gluteenittoman torttutaikinan ohje? Vai saako valmista torttutaikinaa gluteenittomana?

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Suviih  629 viestejä7.12.2009 18:48

    Viveka, olen kokeillut aika monenlaista gluteenitonta torttutaikinaa tehdä itse, mutta kertaakaan en ole saanut aikaan kunnon lehtevää taikinaa (olen tehnyt sitten laukkutorttuja). Mielessä käväisi joskus että mitenkähän jos kokeilisi tehdä wienerleipätaikinan gluteenittomana ja siitä torttuja, mutta sitä en ole vielä testannut. Siihen kun tulee hiivaa, niin saattaisi kohota ainakin paremmin kuin pelkkä voitaikina.

    Vuohelan herkkupuoti ainakin valmistaa gluteenitonta torttutaikinaa, mutta olen ehkä kerran nähnyt sitä myynnissä ja sekin vuosi sitten joulun alla.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Kari 364 viestejä8.12.2009 10:26

    Mulla oli viime jouluna tai siis joulun alla työlounas, jossa etukäteisvaroituksella kaikki G-ruokaa. Juttu meni muuten läpi, paitsi kinkku. Siinä oli kuorrutusta, joten kaivelin itselleni silleen keskeltä. Tiedä sitäkään, miksi joka paikkaan pitää noita ryynejä lykätä..?

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Anni 35 viestejä8.12.2009 10:55

    Perheessä yksi keliaakikko ja kaikki jouluruoka on gluteenitonta. Kinkun olemme kuorruttaneet pelkällä sinapilla. Laatikot saamme aina äidiltäni, joka tekee automaattisesti kaiken gluteenittomana.
    Ja voin kertoa että jo etukäteen harmittaa toiseen mummulaan meno joulupäivänä. KAIKKI on tehty ihan normaaliin tapaan, joten tyttärelle ei siitä ruokapöydästä paljoa otettavaa löydy. Kala ja vihreä salaatti olivat viime vuonna ainoat joita hän pystyi ruoka/kahvipöydästä ottamaan.
    Tuohon on jo niin tottunut että siitä ei jaksa enää olla edes vihainen.

  • ponipimu 239 viestejä9.12.2009 01:34

    kinkun voi kuorruttaa myös pähkinöillä tai mantelilastuilla, jossain lehdessä näin kuvan. meillä taidetaan kuitenkin olla kuorruttamatta, silloin on helpompi leikata kun voi iskeä kunnolla kinkkuun kiinni. ja mä en edes ikinä ole tykänny siitä sinappi-korppujauhokuorrutteesta. mummolassa vaari tapaa aina jättää vielä ainakin sentin paksuisen rasvakerroksenkin kinkun päälle. yök.

    meinasin tänään leipoa torttuja, uuniriisipuuron jäljiltä uuni ois ollu valmis mutta penteleen taikina kesti sulata älyttömän kauan. yritin kaulia jäistä taikinaa niin mureni vain kaulimen alle. paketissa luki että sulata 4 tuntia, en millään uskonnu kun tavisten torttutaikina sulaa minuuteissa! eli huomenna on torttupäivä.

  • Suviih  629 viestejä9.12.2009 13:31

    Anni kirjoitti:
    Ja voin kertoa että jo etukäteen harmittaa toiseen mummulaan meno joulupäivänä. KAIKKI on tehty ihan normaaliin tapaan, joten tyttärelle ei siitä ruokapöydästä paljoa otettavaa löydy. Kala ja vihreä salaatti olivat viime vuonna ainoat joita hän pystyi ruoka/kahvipöydästä ottamaan.
    Tuohon on jo niin tottunut että siitä ei jaksa enää olla edes vihainen.

    Tuo on kyllä minusta oikeasti todella törkeää lapsenlasta kohtaan! Ei paljoa vaatisi jättää porkkanalaatikon pinnalta korppujauho pois tai edes ostaa keliaakikkoa varten kaupasta gluteenittomia valmiita laatikoita, jos itse ei halua valmistaa. Ei voi ymmärtää...

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • maippi 26 viestejä9.12.2009 22:29

    Kaikki gluteenitonta, paitsi perunalaatikon teen sekä gluteenittoman että muun perheen vahnäjauhoversion. Näin on menty jo vuodesta -91 eikä valituksia ole kuulunut.

  • Anni 35 viestejä10.12.2009 08:18

    Suviih kirjoitti:
    Anni kirjoitti:
    Ja voin kertoa että jo etukäteen harmittaa toiseen mummulaan meno joulupäivänä. KAIKKI on tehty ihan normaaliin tapaan, joten tyttärelle ei siitä ruokapöydästä paljoa otettavaa löydy. Kala ja vihreä salaatti olivat viime vuonna ainoat joita hän pystyi ruoka/kahvipöydästä ottamaan.
    Tuohon on jo niin tottunut että siitä ei jaksa enää olla edes vihainen.

    Tuo on kyllä minusta oikeasti todella törkeää lapsenlasta kohtaan! Ei paljoa vaatisi jättää porkkanalaatikon pinnalta korppujauho pois tai edes ostaa keliaakikkoa varten kaupasta gluteenittomia valmiita laatikoita, jos itse ei halua valmistaa. Ei voi ymmärtää...

    No, tää on monen asian summa miksi tällä hetkellä on näin. Välillä oli vähän paremmin, mutta viimeinen vuosi on taas menty tällä tyylillä. Sanotaanko vaikka näin että mummulassa ei tietyt asiat toimi, mies on niistä suunsa aukaissut ja se ei miellytä kaikkia. Perikunta, tilalla asuu mummu ja kaksi miehen sisarusta. Toinen heistä hoitaa tämän ruokapuolen.

  • Mainos

  • Liisa 26 viestejä10.12.2009 12:39

    Onko jollain reseptiarkistoissaan lehtevän, gluteenittoman torttutaikinan ohje? Vai saako valmista torttutaikinaa gluteenittomana?

    Ei niistä gluteenittomista saa mitenkään lehteviä. Perunavoitaikinalla kyllä mielestäni ihan maistuvia. Ainakin tänään Tapiolan Stockmannilla oli sekä Vuohelan herkkupuodin piparitaikinaa että torttutaikinaa. En ole kyllä kokeillut, kun meille ei käy muna.

  • Reetta  719 viestejä10.12.2009 20:14

    S-Marketisssa näytti olevan DS:n voi/torttutaikinaa. Ei omakohtaista kokemusta.

  • Suviih  629 viestejä10.12.2009 20:23

    Se millefoglie taikina on ihan ok, tosi rasvaista vain. Wienereitä olen siitä joskus tehnyt, mutta ei se ollut niin lehtevää kuin paketissa annettiin ymmärtää.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • helsbe 27 viestejä16.12.2009 21:34

    Oletteko tehny itse jolulimppua/leipää? Yritin katsella reseptejä, mutta en oikein löytänyt.. Olisko kellään?

  • porajata 460 viestejä29.12.2009 16:31

    Jouluruokia tuli taas syötyä oikein urakalla

    Viimeiset kinkkusiivut meni juuri.....

    Niin ja lipeäkalaa meinasin vielä syödä uutena vuotena....

    Maha kesti kaikki mahdolliset herkut, tosin vatsahapot vähän alkoi vaivaamaan loppumetreillä (röystäily)

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,057s