Ilman tattaria?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Ligeia 5 viestejä3.11.2013 22:29

Mikä olisi paras jauho korvaamaan tattarin leivonnassa? Itse en voi sietää tattarin makua ja kaikki reseptit sisältää tattaria!

• Soffiine 44 viestejä4.11.2013 00:45

Tattariin voi yrittää totutella käyttämällä sitä niin pieniä määriä muiden leivontajauhojen joukossa, ettei sitä juurikaan huomaa.

Ymmärrän kyllä täysin mistä puhut, sillä väkevänhapan maku suussa tuntuu seuraavan joka kerta kun kyseistä jauhoa vähänkin reilummin laittaa leipomuksiin.

Ei kai sitä mikään varsinaisesti korvaa, jollei sitten lukuun oteta ruista, mutta sehän ei keliakikolle ole mikään vastaus.
    Käytä tummempia versioita jauhoista, kuten vaikka tummia täysjyvä riisijauhoja ja lisäksi sokerijuurikaskuitua, joka tosin on sekin aika tymäkkää, ja itselleni vaikeampi kohdattava kuin tattari. Ehkä kaurajauhoillakin voisi kokeilla.

• Mainos

• Juulin 187 viestejä4.11.2013 14:21

Oikeastaan millä vaan jauhoilla. Itse ainakin käytän niitä jauhoja mitä haluan tai sattuu olemaan, ihan sama mitä reseptissä sanotaan.

• hemu 59 viestejä7.11.2013 21:05

Hei kotileipurit!

Näköjään on niin, että maistamme tattarin maun eritavalla. Osa ihmisistä kuvailee tattarin makua sanoilla pistävä, karvas tai niinkuin Soffiine, väkevänhapan. Jotkut, kuten minä, maistaa miellyttävän pähkinäisen, tai melko neutraalin maun. Olen kyllä syönyt tattaria hamasta lapsuudesta saakka, joten tottumisellakin voi olla osuutta asiaan.

Juu, olen samaa mieltä Soffiinen kanssa. Tattarin tilalla voi käyttää muita täysjyväjauhoja. Virtasalmen Viljatuotteen hirssijauhopaketin päällä on tattariton vuokaleipäresepti. Leipään käytetään hirssi- ja maissijauhoa sekä pähkinärouhetta.
    Leipä on oikein hyvää ja onnistuu myös sämpylöinä.

Hyviä leipomisia!

• Suviih  629 viestejä7.11.2013 23:58

Ihan hyvää leipää saa aikaan kun käyttää ns. pohjajauhona Semperin karkeaa jauhoseosta ja lisää joukkoon sitten muita jauhoja, siemeniä, pofiberiä jne. Semperin jauhot eivät sisällä tattaria ja ovat aika neutraaleja perusjauhoja. Psylliumia kannattaa laittaa leipiin, että saa paremman rakenteen. Blogistani löytyy useita ohjeita ilman tattaria, linkki tämän viestin alareunassa.

Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s