Gluteeniyliherkkyys ja hypotyreoosi

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Eijukka 2 viestejä20.1.2013 10:30

Hei. Olen kärsinyt tietämättäni vuosia gluteeniyliherkkyydestä. Vatsa ollut aina valtavan turvonnut ja pitänyt kovaa meteliä. Nyt parina viime vuonna vaiva on pahentunut ja osasin yhdistää, että kun syön jotain gluteeniviljaa, vatsa turpoaa isoksi palloksi, alkaa nipistellä ja möyrytä ja kurista kovaa. Testasin useasti ja aina sama. Yhdessä IgG-testissä näyttikin yliherkkyyttä. Nyt olen ollut 11 kuukautta 100 % gluteenittomalla. Sairastuin v. 2005 kilpirauhasen vajaatoimintaan, Thyroxin ei sopinut, pahat oireet. Kun jätin viljat pois, T4V arvo alkoi parantua, vaikka vuoden mittaan vähensin Armouria. Nyt olin 5 viikkoa ilman lääkettä ja otan enää puolikkaan 30:n Armourista. Silti olo aivan mainio, jaksavainen. Kirjassa Vaaralliset viljat mainitaan gluteeniyliherkkyys ja autoimmuunisairaudet kuten hypotyreoosi ja niiden yhteys. Olen täysin vakuuttunut, että gluteeni aiheutti minulle vajaatoiminnan ja nyt gluteenittomalla olen tervehtynyt.

• glutfree 90 viestejä20.1.2013 12:30

Tässä lisätietoa autoimmuunisairauksista ja gluteenisensitiivisyydestä. Keliakia on siis vain yksi gluteenisensitiivisyyden ilmenemismuoto, viljojen (siis myös ns.luonnostaan gluteenittomien, kauran, hirssin, tattarin ja maissin) poisjättäminen ruokavaliosta, voi tuoda paljon apua ko sairauksista poteville, tai ennaltaehkäistä niiden syntyä.
    Tästä vaan ei kovin terveyden huollossa huudella, ei edes keliakian hoidossa kehoteta välttämään yo viljoja, jos keliakian toteamisen jälkeen ja gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisestä huolimatta erinäisiä vaivoja on tai uusia ilmenee. Itsellenikin tämä oli täysin uusi tieto, että myös ns.turvalliset viljat voivatkin olla glut.sensitiiviselle ongelmallisia. Mutta nyt tämän tiedon valossa ymmärrän omaa kroppaanikin paremmin, ja syitä, miksi minulle gluteenittomuudesta huolimatta on tullut uusia autoimmuuniperäisiä vaivoja.

• LeenaK 4 viestejä20.1.2013 12:40

Kiva kuulla että on muitakin jotka noudattavat gluteenitonta ruokavaliota mutta ei ole todettu keliakiaa (ainakaan virallisesti). Itse olen monien erilaisten vaivojen jälkeen päätynyt gluteenittomalle ruokavaliolle enkä kadu lainkaan. Puoli vuotta olen nyt noudattanut gluteenitonta ruokavaliota ja olo on todella parempi kuin ennen. Eron huomasin kyllä itse asiassa tosi nopeasti itse sekä muut ympärillä. Haasteellista tämä on kuitenkin kun kaura on tässä pahinta joka suurimmalle osalle käy. Monessa gluteenittomassa tuotteessa on kauraa ja varsinkin raakaravinto jutuissa.
    Oletteko liittyneet alueen keliakia yhdistykseen? Itse liityin mutta en ole vielä käynyt tapaamisissa. Harkinnassa on kuitenkin mennä, kun tuli uusille jäsenille tapaaminen.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s