Jen75 24 viestejä – 19.9.2010 16:47
Hei,
onko kenelläkään kokemuksia miten Australiassa ja Singaporessa löytyy gluteenittomia tuotteita?
Tallulah 476 viestejä – 19.9.2010 18:17
Australia on keliaakikon taivas. Monesta marketista, leipomosta ja luontaistuotekaupasta löytyy gluteenittomat leivät tuoreina. Missään en ole niin ihana pehmeää leipää ja sämpylöitä saanut kuin Australiassa. Useimmat valmisruuat ovat gluteenittomia. Ravintoloissa ei ole mitään ongelmia, monessa ravintolassa on esim. nuudeleita pastan tilalle, siellä olen myös saanut gluteenittomia gnoccheja ravintolassa Sydneyssä. Ja kaupoista löytyy gluteenitonta pastaa ja mysliä ja vaikka mitä.
Sitä en tiedä miten tuotteita löytyy jos menet keskelle outbackia! Mutta mun kokemukset ei ole vain suurkaupungeista, vaan myös pienemmiltä paikkakunnilta.
Jen75 24 viestejä – 19.9.2010 18:34
Juuri suurkaupungeissa liikunkin! Ihana kuulla, että löytyy, koska olen ymmärtänyt että Australian tullilainsäädäntö maahan tuotavista tavaroista aika tiukka. Kiitos sinulle!
Tallulah 476 viestejä – 19.9.2010 22:23
Tulli on tiukka, sinne ei saa viedä mitään eloperäistä. Kaikki elintarvikkeet, myös tuliaisiksi viedyt salmiakit, pitää ilmoittaa. Jos sitä voi syödä, se on elintarvike. Ne on monet ihan ok, mutta joutuu ongelmiin jos jää kiinni eikä ole merkinnyt niitä maahantulokorttiin. Ja eloperäiseksi lasketaan myös kaikki puusta tehdyt koriste-esineet, jotka pitää myös merkitä siihen korttiin. Jos on epävarma, kannattaa ruksittaa kyllä.
Olen siis vienyt sinne puukoriste-esineitä, salmikkia ja alkoholia, eikä koskaan ole mitään otettu pois, ja olen aina merkinnyt ne.
Mulla on järjettömän herkkä maha, mutta Australiassa voin todella hyvin. Johtunee siitä että ympäri vuoden kaikkea on saatavilla tuoreena.
Aries 5 viestejä – 19.3.2011 13:30
Siis Australiaan ei lomalle mentäessä kannata pakata gluteenitonta mukaan. Sieltä löytyy gluteenitonta kaikista kaupoista erikois/terveys ruoka osastolta, tai ihan vaan normaalien tavallisten tuotteiden joukosta. Ravintolasta kysyttäessä tietävät mikä on gluteenitonta ja mikä ei, yhessä ravintolassa oli jopa myynnissä gluteenitonta leipää, ja toisessa gluteenitonta pastaa. Joten sinne vaan!
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.