Jezu Ylläpitäjä – 18.3.2010 19:15
Tiedustelin Apetit Kuluttajaneuvonnasta miksi kaikkista Quick'n'Tasty-ruoista oli hävinnyt G-merkki heidän nettisivuiltaan. Sain heiltä kaksi vastausta:Apetit Kuluttajaneuvonta kirjoitti:
Apetit Kuluttajaneuvonta kirjoitti:
Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
sagaliini 28 viestejä – 23.4.2010 14:36
"Suuremman kontaminaation riskiryhmään tuotannossa kuuluvia tuotteita emme
ilmoita gluteenittomiksi, vaikka raaka-aineet eivät sisältäisikään
gluteenia. Tämä ei siis tarkoita, etteikö jotkut muutkin tuotteet ole
gluteenittomia, mutta mikäli ainesosien perusteella sitä ei itse aivan osaa
tulkita, asiaa voi kysyä meiltä joko puhelimitse 0800 0 4000 tai
kuluttajapalvelu@apetit.fi"
Minä olen kaupassa olettanut, että jos aineosat jossakin tuotteessa eivät sisällä gluteenia ja varsinkin jos siinä ei varoitella esim. vehnäjämistä, niin se on automaattisesti gluteenitonta. En ole ajatellut, että se jätetään kirjoittamatta sen takia, että tuotantolinjalla on mahdollisuus kontaminaatioon. Pitäisikö siis olla vielä tarkempi ja karsia monia lapsille sopiva ruokia, leikkeleitä ym pois?
En ole oikeasti kovin tarkasti lukenut keliakialiiton kirjasta, jossa on keliaakikolle sopivia tuotteita, kun olen olettanut, että osaan itse myös lukea tuoteselosteet kaupassa ja jättää hyllyyn sopimattomat, mutta pitäisikö oikeasti tyytyä sellaisiin tuotteisiin, jossa on merkki gluteeniton, vaikka aineosien peruustella tuotteessa ei pitäisi olla gluteenia?
Ninni 114 viestejä – 23.4.2010 15:31
Ei voi kyllä niinkään tehdä, että ostaisi vain niitä tuotteita, joissa on G-merkki. Kyllä mäkin luotan siihen, että itse luen tuoteselosteen ja jos ei mainita mitään "kiellettyä", niin sitten se on sallittua.
Onhan paljon keliaakikolle turvallisia tuotteita, joissa ei kuitenkaan ole mitään G-merkkiä - esimerkkinä maidot, jäätelöt, juustot, monet makkarat, liha, kala, vihannekset, pakastevihannekset, rasvat, mehut, limsat, jne.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.