Suoli "siisti", silti keliakiaa?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Katijo 15 messages09/23/2010 1:41 PM

    Kyselen nyt vielä ihan oman otsikon alla. Eilisessä tähystyksessä suoli oli siis "siisti" ja lääkäri veikkasi ettei ole keliakiaa. Mikroskoopilla katsoi siinä jotain mutta olin niin pöllähtänyt, että se meni ohi. Voiko olla silti muutosta suolinukassa? Ja tulehdusta ei kai kuitenkaan näe? Monellako on nähty keliakia vasta koepaloista?

    Oireita siis jo pitkään: ummetusta ja joskus ripulia, hylalla/laktoosittomalla oon ollu teini-iästä asti; väsymystä, masennusta ja ahdistusta, huono keskittymiskyky ja muisti; punajäkälää kielessa ja suun limakalvot herkät, silmät tosi kuivat, päänahka kutisee. Oon 32-v. ja mulla on endometrioosi ja kilpirauhasen vajaatoimintaa. Nyt vaan kilpirauhasarvot vähän liikatoiminnan puolella ja silti vajaatoiminnan oireita! S-tTGAbA oli nega (0,5). Omalääkäri tyrmäs cfs:n eli sitä ei tutkita. Olis vaan kiva saada jotain tolkkua itteensä ja "vain" ruokavaliolla... En siis vähättele yhtään elämän vaikeutumista gluteenittomalla, oon vaan epätoivoinen.

    Aloitin eilen gluteenittoman, koska en ala odottelemaan yhtään kauempaa, jos onkin vain jotain epämääräistä muutosta, josta ei heru diagnoosia, ja jos leikkeet on vinoja niin uuteen tähystykseen en mene (paitsi ehkä nukutuksessa...) ja endometrioosin takia aloittaisin joka tapauksessa vihdoinkin vehnättömän. Jos joku on silti sitä mieltä, että pitäisi odottaa niin saa perustella vielä!

    Erittäin kiitollinen vastauksista!

  • Tintti 48 messages09/23/2010 1:52 PM

    Minulla löytyi keliakia vasta koepalasta. Lääkäri sanoin vain silloin heti, että olisi mahakatarri. Ja odotetaan vielä koepalan tulosta.
    Minun mielestä ei olisi mitään järkeä odottaa, koska koepala on nyt otettu. No tietty, jos ei ole hyvä pala, mutta sitten riski on vain se, että jää ilman huikeaa 21 e korvausta Kelalta.
    Eli gluteenitonta napaan vain.

    Hui, onkohan joku eri mieltä, varsinkin kun näin vahvasti sanoin. :/

  • Ad

  • Jezu  Admin09/23/2010 1:58 PM

    Minulle lääkäri sanoi tähystyksessä, että ei näy mitään poikkeavaa (ja toivo tietysti heräsi hetkeksi). Koepaloista tuli kuitenkin selkeä tuomio.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Katijo 15 messages09/23/2010 3:30 PM

    Kiitos ihanat ihmiset, kun vastasitte! Ei tarvii viettää toista iltaa epätoivoisesti nettihakuja tehden, eilen kun en löytänyt noin selviä vastauksia mistään. Nyt voin rentoutua kunnolla illan, kun mies lähti lapsien kaa mummolaan Ja odotella rauhassa tuloksia, toivoa kun on vielä...

    Korvauksia aloin kyllä kaipailla tänään kaupassa, kun ostin gluteenittomia tuotteita

  • porajata 460 messages09/23/2010 3:54 PM

    Jos S-tTGAbA oli nega (0,5).

    En usko keliakian vaivaan, pidän itse noita vasta-ainearvoja luetettavampina kuin silmämääräiräistä tulosta suolesta.
    Tietenkin näytepalat kertovat todellisen suolentilan.

  • Pulla 267 messages09/23/2010 8:59 PM

    Vasta-aineet verestä eivät ole sataprosenttisen luotettavia. Minulla ei koskaan ole verikokeista löytynyt keliakiaa, vaikka varma (iho)keliakiadiagnoosi vuodesta 2008 ja ihottuma alkanut jo ainakin v. -91.

  • oranki 35 messages09/23/2010 9:15 PM

    Mulla lääkäri sanoi tähystäessä, että suoli näyttää siistille ja ei usko että minulla on keliakia. Sitten koepaloista selvisi, että nukka oli madaltunut. Eli niin kuin monien kommenteista huomaa, ei sitä silmämääräisesti voi todeta.

  • Ad

  • anneh 10 messages09/24/2010 12:29 PM

    Minulla myös lääkäri sanoi, että siistiltä näyttää ja nyt odotellaan koepalojen tuloksia. Jaiks!

  • porajata 460 messages09/24/2010 1:26 PM

    oranki kirjoitti:
    Mulla lääkäri sanoi tähystäessä, että suoli näyttää siistille ja ei usko että minulla on keliakia. Sitten koepaloista selvisi, että nukka oli madaltunut. Eli niin kuin monien kommenteista huomaa, ei sitä silmämääräisesti voi todeta.

    Oliko sulla vasta-aineet koholla ennen tähystystä ?

  • oranki 35 messages09/24/2010 10:12 PM

    porajata kirjoitti:
    oranki kirjoitti:
    Mulla lääkäri sanoi tähystäessä, että suoli näyttää siistille ja ei usko että minulla on keliakia. Sitten koepaloista selvisi, että nukka oli madaltunut. Eli niin kuin monien kommenteista huomaa, ei sitä silmämääräisesti voi todeta.

    Oliko sulla vasta-aineet koholla ennen tähystystä ?

    Juu, oli ne toinen vähän yli raja-arvon, toinen enemmän (en muista kumpi), mutta tähystävä lääkäri ei pitänyt sitäkään huolestuttavana...

  • Katijo 15 messages10/12/2010 1:42 PM

    Kiitos vastauksista! Kävin kärttämässä tulokset jo tänään, eikä niissä ollut mitään merkkiä keliakiasta. Suuri pettymys Taidan kuitenkin jatkaa gluteenitonta ruokavaliota ihan endometrioosin takia...

    Mites sulla Anneh, ootko saanut jo tulokset?

  • anneh 10 messages10/12/2010 2:35 PM

    Sain tulokset kotiin postissa. Lääkärin puheilla en ole ollut. Tähystyksen perusteella ei ole keliakiaa. Dna-testi ja vasta-ainekokeet taas näyttäisivät keliakiaa. Olen kokeillut gluteenitonta dieettiä ja vatsaongelmat ovat helpottaneet. Mitä ihmettä tämä sitten on? ei keliakiaa, mutta voisiko joillekin viljoille olla sitten mutten herkkä tms.

  • Ad

  • evita 62 messages10/12/2010 3:52 PM

    Viva lehti numero 10, siinä yleislääketieteen erikoislääkäri,biokemisti Päivi Mäkeläinen kirjoitti "En syö gluteenituotteita, koska minulla on geeni, joka voi altistaa keliakialle" Funktionaalisen lääketieteen"isä" Jeffrey Bland oli luennollaan kertonut, että jos ihmisellä on kyseinen geenitekijä ja hän syö gluteeniviljaa, elimistössä muodostuu tulehdusta edistäviä sytokiineja, jolloin elimistössä on pieni hiljainen tulehdus.Tällaisia henkilöitä on Suomen väestöstä noin 30%. Tällaista tuli luettua tänään.

  • Katijo 15 messages10/12/2010 7:16 PM

    Anneh, voisiko olla alkavaa/kehittyvää keliakiaa? Katso "Keliakia ennen atrofiaa" Terveyskirjastosta ja Kalle Kurpan väitös!

    Kokeneemmat: kannattaisiko mun vielä pyytää lääkäriltä endomysiumvasta-aineita, jotain geenitestiä, IgA-puutos-koetta (voiko olla, vaikka se s-ttgaba 0,5?)...? Vai onko ihan epätoivoista?!

  • Katijo 15 messages10/13/2010 1:18 PM

    Kysyin lääkäriltä IgA-puutosta: ei tutkita, kun suoli oli normaali?! B-vitamiinin suostu tutkimaan... Menisin yksityiselle, jos olisi rahaa, joskus sitten. Täytyy miettiä tota gluteenitontakin...

  • Katijo 15 messages10/15/2010 9:48 PM

    Siis oon yhä enemmän pihalla: B12 654 (140-490)... Olin ihan varma, että löytyy puutosta! Lääkärinkään mielipidettä en tiedä, kun oli pois tänään...

  • almatomu 13 messages10/21/2010 11:08 AM

    Juu sama. Mulla ei kukaan ees ehdottanu keliakiaa, mahakatarri löytyi ja annettiin Nexiumeja, ja sanottiin et koht on hyvä olla. Parin viikon päästä soitettiin ja kerrottiin että on tavallaan huonoja uutisia mutta sä selviät niistä x) Eli keliakia tuli yllätyksenä kaikille.

    -Almatomu-

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s