Paino pomppii

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
1 2
Next > End >>
  • Tiixi89 25 messages04/11/2013 8:06 PM

    Olen paininut tämän asian kanssa 2008 keväästä asti.. Kuin se olisi kausittaista. Vaikka kuinka yritän paino ei ala nousemaan, missä vika.??? Omasta mielestäni olen noudattanut ruokavaliota oikein mutta silti muutosta ei tapahdu.

  • Juulin 187 messages04/12/2013 7:52 AM

    Minullakaan ei ole paino noussut uuden ruokavalion jälkeen.
    Tosin se johtuu myös siitä, että olen jättänyt lihan pois ruokavaliosta ja liikun aikalailla.
    Onko painosi laskenut? Ja onko gluteeniton ruokavalio varmasti riittävä, siis reagoiko suolisto kauraa ja/tai vehnätärkkelykseen? Niissäkin voi olla osa syy.
    Eivätkä kaikki välttämättä lihoa, jos oikein syö niin painon ei pitäisi muuttua, ei edes gluteenittomalla ihmisellä.

  • Ad

  • honda 89 messages04/12/2013 9:16 AM

    ei paino ole nousut niikuin pitäisi ,kyllä minä syö lihaa se ei ole altistava ruoka.ei reagoi kaura,vehnätärkkelykseen .kyllä minä menisin uudestaan lääkärille ja kertoisin asiat miten ne on rehellisesti.ennen kuin tulee liian suuria vitamiini vajauksia ,itse syö lääkärin määräyksestä vitamiineja,b-vitamiinin saan 3kuukauden välein pistoksena.rohkeasti vaan lääkäriin ja sitä kautta maha tähystykseen .tämä tauti on normaali keliakkiaa paljon rajumpi kun osaa kuvitella.kaikki eivät sairastu tähän sairauteen.t honda

  • Juulin 187 messages04/12/2013 1:43 PM

    ja onko painon ns. pakko nousta keliakiahoidon yhteydessä?
    Itse en ainakaan muista lääkärin tai ravintorepeutin sanoneen näin. Minulle sanottiin vaan, että paino YLEENSÄ nousee 3-4 kiloa, mutta jos syö terveellisesti ja liikkuu oikein, niin sitä ei välttämättä tapahdu lainkaan.
    Ja itsellä ainakin suurin oire gluteenista oli vatsan yletön turvotus, jonka lasku sai näyttämään siltä, että paino on laskenut.
    Itselläni paino pysyi samoissa lukemissa ennen hoidon aloittamista ja pitkään sen jälkeen, vasta kun jätin lihan pois, niin paino muuttui.
    Ymmärrän kyllä logiikan painon nousussa kun hoito on aloitettu, mutta en sitä, että se on pakollista koska silloinhan suolisto palautuu terveeseen/normaaliin olotilaan, eikä tasapainoisella ruokavaliolla lihoa.

  • honda 89 messages04/12/2013 2:25 PM

    se on sillä tavalla että tässä taudissa paino putoaa alle painoindessin,kun vaikka syö gluteeniton ruokaa niin se ei imeidy samalla tavalla kun normaali keliakkiassa.se takia on tärkeää saada dianoosi,että sairautta voidaan hoitaa lääkeillä,lisä ravinteilla.älä jätä lihaa pois koska siitä saa b-vitaniimia,ja muita tärkeitä ravinto aineita.t honda

  • Juulin 187 messages04/12/2013 3:02 PM

    b-vitamiinia ja proteiineja saa muualtakin kuin lihasta.
    B-12 on se yleisin vitamiini, joka jää puuttumaan lihattomalla, mutta esim. maitoon sekä maitotuotteisiin sitä on lisätty, ja näitä käytän runsaasti päivittäin.

    Mutta kysyinkin tuota painon lisäystä "normi"keliakian kannalta?

    Ja itselläni on ainakin suolinukka parantanut jo sillä perusteella, että vatsa sietää taas normimaitoa, kun aikaisemmin olin laktoosittomalla ja keliakian jälkeen terveydentila on parantunut muutenkin huomattavasti, eli vitamiinit yms. ainakin imeytyvät normaalisti, päinvastoin kuin aikaisemmin.

    Puhumattakaan siitä, että rasvan lisääminen ruokavalioon näkyy hyvin nopsaan vyötäröllä ja kropassa muutoinkin. Niin sen kannalta olen turvassa.

  • Suviih  629 messages04/12/2013 3:15 PM

    Juulin, mikäli on alipainoinen, on tuo painon nousu aivan tarpeellista. Normaalipainoiselle se ei tietenkään ole tarpeen, oli keliakia tai ei.

    Tiixi, minkä verran syöt/liikut? Oletko laskenut paljonko saat ruoasta energiaa? Mikäli energiansaanti ei ole korkeampi kuin kulutus, ei paino millään lähde nousemaan. Niin ja tosiaan, oletko alipainoinen? Koska jos olet normaalipainoinen, niin painon nousulle ei ole tarvetta ja paikallaan pysyvä paino kertoo siitä, että energiansaantisi ja kulutuksesi on tasapainossa. Lähdin nyt liikkeelle oletuksesta, että ruokavaliosi pitää, etkä saa ruosta gluteenia, joka tuhoaisi suolinukkaa.

    Jos olet alipainoinen ja syöt huomattavasti enemmän kuin kulutat, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen, sillä silloin saattaa jokin olla pielessä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Ad

  • Juulin 187 messages04/12/2013 3:18 PM

    Hyvä tietää! Olen muutaman kilon yli "ihannepainon" mutta normaalipainossa kumminkin.

  • honda 89 messages04/12/2013 4:07 PM

    suviinhille ei omin päin kannata kokella ruokavalion muutoksia ,ensinkin on saatava diaknoosi että on keliakia,sen jälkeen ruokavalio muutoksia jos sekään ei auta niin uudestaan lääkäri,sitä kautta mahatähystykseen jos selviää onko suolinukkaa jäljellä vai onko tuhoutunut,se vaatii yleensä 2-4kertaa jossa ne ottaa näyte palat josta selviää suolinukan tila.t honda

  • Juulin 187 messages04/12/2013 5:39 PM

    Itse söin noin vuoden ajan gluteenitonta, ennen kuin menin gastroon, tosin, sitä ennen vuoden söin normisti. Ja olen edelleen sitä mieltä, että tuo vuoden gluteeniton oli loistava ratkaisu. Ei ainakaan keliakia pahentunut tuona aikana tai mennyt eteenpäin suolinukan tuhoutumisessa.
    Tiedän muutamia, jotka syövät gluteenitonta "muuten vaan" ilman diagnoosia tai edes verikokeita, eikä siis kyse ole mistään trendien kanssa pelleilystä.
    Ja mitä ruokavalion muutoksiin tulee, niin koen aika vahvasti sen, että omapahan on kehoni.
    Hyvässä ja pahassa.
    Tulin hiljakseen siihen tulokseen, että vehnätärkkelys ei sovi vatsalle enkä aio odottaa uutta gastroa tilanteen tarkastamiseen.

  • honda 89 messages04/12/2013 5:52 PM

    juulia kyllä se on sillä tavein että vehnätärkelyksen pois jääminen ennen uutta ohutsuolen tähystystä on itse petusta sen takia kun se ei anna todellista ohutsuolen tilaa.siinähän petät itseäsi. lääkäri ei saa totuuden mukaista tulosta.t.honda

  • Juulin 187 messages04/12/2013 5:56 PM

    Itse petusta? Siis itsepetosta?
    No jaa... kuka ottaa itsepetoksen mitenkin, suurin itsepetos olisi syödä gluteenia ja itkeä oloaan ja sitä, miksi maailma on niin julma. Pääasia on, että olo on hyvä ja suolisto paranee. Enkä todellakaan aio odotella kuukausia lekurin lausuntoa siitä, että mikä saattaa auttaa ja mikä ei.
    Ja tämä on vain aavistus, ja jos suolisto on terve gastrossa niin loistavaa, jatkan samaan malliin.
    Ja kuten sanoin, oma suolistoni - enkä todellakaan ajattele vehnätärkkelyksen pois jätön olevan itsepetosta millään tasolla.

    Eikä tuokaan gastro ole mikään laihin kirjattu pakote, eikä myöskään gluteeniton ruokavalio vaikka diagnoosi siitä olisikin.
    Oma kroppa, oma päätös.

  • Ad

  • honda 89 messages04/12/2013 6:00 PM

    juulia kyllä se on sillä tavoin että sen vehnätärkkelyksen pois jättäminen on itse petosta .sen takia että se vääristää ohutsuolen tähystys tuloksen.siinähän petät itseäsi,lääkäri ei saa toden mukaista tähystys tulosta...kuko hoito on turhaa jos tulokset ei ole toden mukaisia.t honda

  • Juulin 187 messages04/12/2013 6:03 PM

    Siis koko gluteeniton ruokavalio on turhaa, jos jättää vehnätärkkelyksen pois? Eli sittenhän voisin samantien lopettaa koko ruokavalion noudattamisen!

  • honda 89 messages04/12/2013 6:05 PM

    taitaa taas kirjoitella semmoin jolla ei ole edes keliakia diagnoosia,ne tuntuu olen kaikki tietäviä.t honda

  • Suviih  629 messages04/12/2013 6:33 PM

    honda kirjoitti:
    suviinhille ei omin päin kannata kokella ruokavalion muutoksia ,ensinkin on saatava diaknoosi että on keliakia,sen jälkeen ruokavalio muutoksia jos sekään ei auta niin uudestaan lääkäri,sitä kautta mahatähystykseen jos selviää onko suolinukkaa jäljellä vai onko tuhoutunut,se vaatii yleensä 2-4kertaa jossa ne ottaa näyte palat josta selviää suolinukan tila.t honda

    Käsittääkseni aloittajalla on jo todettu keliakia. En puhunut missään vaiheessa ruokavalion muutoksesta, vaan energian saannista eli ihan yksinkertaisesti siitä syökö riittävästi.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • honda 89 messages04/12/2013 6:53 PM

    juulia siitähän keliakkiassa on kysymys imeityykö ruoka riitävästi ohutsuolessa ,jos ei imeidy niin kysy on keliakkiasta.minulla on semmoinen tilanne että suolinukka on tuhoutunut ohutsuolessa.sain vasta dianoosin jälkeen tarkat ohjeet siitä mitä saa syödä mitä en.oma aloiteisesti ei kannata ruveta kokeilemman mikä ruoka sopii mikä ei,kyllä lääkärit kertoo sen sinulle.sen sillä tavalla että dianoosin jälkeen vasta sai lääkityksen,joka helpottanut elämää huomattavasti.kiitos siitä kuulu asiansa osaaville lääkäreille,ravinto neuvoville.minun tauti on erittäin harvinainen1.100.000tuhassesta sairastuu tähän tautiin.t honda

  • Ad

  • glutfree 90 messages04/12/2013 10:31 PM

    No mikä sairaus se sinulla on honda, jos sopii kysyä, joka lääkkeillä kuitenkin hoituu? Meillä keliaakikoilla kun sairaus tokenee vain ja ainostaan ruokavaliolla, ja juu kyllä monella myös erilaisia vaihtoehtoja kokeilemalla, eikä aina lääkärin neuvoilla ollenkaan. Aikuiset ihmiset kun ainakin saapi ihan itse kokeilla mikä sopii, mikä ei. Ja juu, vielä piti sanomani, että kyllä aikuisten oikeesti voi kokeilla monen laista ruokavaliotakin (jos vaikka muitakin elamäntapamuutoksia) vaikka lääkärin diagnooseja ei olisikaa (vielä).

  • honda 89 messages04/13/2013 6:48 AM

    glutfee minulla on refraktorinen keliakia2,jos sinulle sanoo mitään.minusta on edesvastuutonta suositella ruoka kokeiluja jos itsellä ei ole keliakkia diaknoosia,minä sanon että tämmöiset kamizaki ruoka kokeilijat¨ovat aivan peestä,toki ihmiset saavat tehdä mitä lystää,mutta siinä sivussa voi olla että todellinen keliakia jää huomaanatta ,koska itse ruoka kokeilut väristää todelliset keliakia testit.ei ainakaan pitäisi suositella ruoka valio muutoksia ennen diaknoosia.terveisin honda.

  • Juulin 187 messages04/13/2013 7:56 AM

    ....

  • Rupert 74 messages04/13/2013 10:19 AM

    Itselläni paino nousi nopeasti kymmenisen kiloa ennen diagnoosia ja gluteenittomaan siirtymisen jälkeen tuo ylimääräinen kymppi katosi nopeasti. Muistelisin, että sillä jollain keliaakikkomissilläkin paino meni samansuuntaisesti, joten aika monimuotoinen sairaushan tämä on.

  • Juulin 187 messages04/13/2013 10:28 AM

    ja yksilöllinen ennen kaikkea!
    Kaikilla tuntuu olevan omanlaisensa oireet, ja kun oireettomiakin löytyy.

  • Ad

  • honda 89 messages04/13/2013 10:52 AM

    juulia ei pitäisi olla kaikki teitävä jo ei ole diaknoosia.maltia siihen kirjoitteluun.t honda.minusta tuntuu siltä että sinä et tiedä mistä keliakkiassa on oikeasti kysymys...

  • honda 89 messages04/13/2013 12:14 PM

    rupert aloitikko gluteettoman ruoka valio vasta diagnoosin jälkeen.jos näin teit olet tehnyt niin kun se pitääkin tehdä.eikä ruveta kamizakin ruoka valio kokeiluihin,ilman diagnoosia.t.honda.

  • milla 412 messages04/14/2013 5:11 AM

    Täällä myös yksi, jolla paino lähti kummasti nousuun ennen diagnoosia. Gluteenittalle ruvettua paino tippui takaisin

<< Start < Previous
1 2
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,021s