Maltodekstriini (palautusjuomat)

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • MisterBanzo 13 messages04/24/2013 1:47 PM

Olen ns. uusi keliaatikko joten moni asia on vielä auki.
    Viljattomalla ollut vasta noin kuukauden.

Olen harrastanut salia jo vuosia ja palautusjuoman ottanut aina reenin jälkeen.
    Miksi tunnen lähes aina väsymystä palautusjuoman jälkeen?
    Ainakin ns. terveellä ihmisellä en ole kuullut että tuon pitäisi laittaa nukuttamaan.

Siinähän hiilihydraattilähteenä on maltodekstriini eli maissitärkkelys.
    Voiko olla että juomamerkkini sitten sisältää jotain jämiä maidosta tai viljasta ja se väsyttää?

Kertokaas jos jollain on samoja kokemuksia.
    Kiitos vastauksista.

• honda 89 messages04/24/2013 3:00 PM

onko sinulta mitattu hemooglobiini taso jos ei mittauta,se on keliaakiaa sairastavalla joskus hyvinkin matala.toseksi onko raudan imeytymisessä häiriö,sekin kun on tyypillistä keliakkiaa sairastavalla.t honda.

• Ad

• Minni 54 messages04/24/2013 3:01 PM

Malto on nopeaa hiilaria ja jos sitä vetelee kerralla suuren määrän niin verensokeri nousee nopeasti korkealle ja tipahtaa sitten alas kuin lehmän häntä. Tämä on ihan normaali reaktio, varmaan riippuu ihan henkilöstä tuo väsymyksen määrä. Suosittelisin vaihtamaan juomamerkkiä, ehkä sinulle sopisi paremmin palautusjuoma jossa on suhteessa enemmän proteiinia ja vähemmän hiilaria verrattuna vanhaan. Riippuu treenin kuluttavuudesta, mitä pitempi treeni ja mitä aerobisempi, sitä enemmän tarvitset hiilaria.

• MisterBanzo 13 messages04/24/2013 3:05 PM

Tarkoituksena on joo mittauttaa hemoglobiini ja rautatasot mahdollisimman pian.

Olen pyrkinyt että palkkarissa on aina ollut se 50g hiilaria mikä on aina se optimi perus noissa palkkareissa.
    Joo ja tiedän kyllä että se tipauttaa verensokerin pian koska insuliini nousee räjähtävästi ja romahtaa sitten

Voi olla myös se että tuossa protskussa mainitaan (saattaa sisältää pieniä määriä maitoa). ja mulla maitotuotteet väsyttää kans.

eli se protskun vaihto tulis kyseeseen ja testais sillä.

ja toinen vaihtoehto on että rupeaa ottamaan noi hiilarit jostain muusta tossa palkkarissa, esim banaaneista.

näitä kahta ajattelin vaihtoehtoa ajattelin ekaksi koittaa.

• Suviih  629 messages04/24/2013 5:08 PM

MisterBanzo, mitä palkkaria käytät? Itse olen aika monia palautus- ja proteiinijuomajauheita käyttänyt, eikä vielä ole tainnut tulla vastaan yhtään jossa gluteenia olisi ollut. Mikäli jokin tuote voisi sisältää jäämiä maidosta tai viljasta, se tulisi aina ilmoittaa tuoteselosteessa.

Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

• MisterBanzo 13 messages04/25/2013 1:03 PM

Suviih kirjoitti:
    MisterBanzo, mitä palkkaria käytät? Itse olen aika monia palautus- ja proteiinijuomajauheita käyttänyt, eikä vielä ole tainnut tulla vastaan yhtään jossa gluteenia olisi ollut. Mikäli jokin tuote voisi sisältää jäämiä maidosta tai viljasta, se tulisi aina ilmoittaa tuoteselosteessa.

Olen käyttänyt tätä pitkään. Mikä on virallisesti massanlisääjä mutta rakennehan niissä on täysin sama kuin palautusjuomassa.
    http://www.mass.fi/product_detail.asp?iconclick=finnish&prod_id=203

Tulin VASTA NYT huomanneksi että tuo sisältää jonkin verran laktoosia, vaikka jotenkin olin kuvitellut tuon olevan laktoositonta.
    Ja minulla on nollatoleranssin laktoosi-intoleranssi myös eli en siedä yhtään laktoosia.

Eli siinä melko varmasti ollut tää mun väsymyksen ja huonovointisuuden syy juomisen jälkeen -.- vai mitä sanotte?

rupean tästä eteenpäin tekee palautusjuoman itse. tilaan 100% laktoositonta heraproteiini isolaattia ja hiilarit erikseen sekaan.

• Lianna 55 messages04/27/2013 7:43 PM

Hei! Maltodekstriini ei ole maissitärkkelystä, mutta se voidaan valmistaa maissista. Usein se on myös valmistettu vehnästä. Jos sanan perässä ei suluissa lue, mistä se on valmistettu, voi valmistusaineena olla vehnä. Sisältää silloin pienen määrän gluteenia, johon minä ainakin herkkänä keliaakikkona reagoin välittömästi, suuri väsymys on tyypillistä minullekin, sitä kestää muutaman päivän. Lisäksi saan näistä aineista iho-oireita ja huimausta.

• Ad

• MisterBanzo 13 messages04/30/2013 12:50 PM

Ai se voi usein olla vehnästäkin? Kyllä nousi stressitasot kun ton luki.

Mutta ainakin wikipediassa väitetään näin:
    "Vaikka maltodekstriini valmistettaisiin vehnästä tai ohrasta, se on gluteeniton"

• Juulin 187 messages04/30/2013 1:09 PM

wikipediaan en nyt menisi luottamaan, sinne kun voi kuka tahansa lisätä mitä tahansa. Kannattaa käydä aina etsimässä keliakialiiton sivuilta, siellä tieto on tutkittua ja varmaa.

• MisterBanzo 13 messages04/30/2013 1:11 PM

Juulin kirjoitti:
    wikipediaan en nyt menisi luottamaan, sinne kun voi kuka tahansa lisätä mitä tahansa. Kannattaa käydä aina etsimässä keliakialiiton sivuilta, siellä tieto on tutkittua ja varmaa.

Pitää ostaa vain sellaista Maltoa missä lukee suluissa että maissista valmistettu ja vielä gluteeniton lisäksi.
    Niitä löytyy muutama kun haeskelin.

• Tallulah 476 messages04/30/2013 1:49 PM

Keliakialiiton mukaan maltodekstriini on gluteeniton, vaikka raaka-aineena olisi vehnä tai ohra. Tässä asiassa siis Wikipedian teksti oli oikeassa.

• MisterBanzo 13 messages04/30/2013 1:53 PM

Joo ihmetellyt että vain hyvin harvoissa mainitaan tuoteselosteessa että (Maissista).

Että tulee vaan olo että olis luotettavampaa ostaa juuri tuollaista joka tehty kokonaan maissista.

• Ad

• Suviih  629 messages04/30/2013 5:33 PM

Ei tuossa käyttämässäsi palkkarissa ainakaan tuoteselosteen perusteella mitään gluteenipitoista ole, joten gluteenista tuo väsymys ei ainakaan johdu.

Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

• Minni 54 messages05/01/2013 8:04 AM

En oikein ymmärrä miksi haluat käyttää massanlisääjää palkkarina. Niissähän suhde on niin päin että hiilaria on enemmän suhteessa protskuun. 50 grammaa hiilaria kerralla on minusta valtava määrä, en tosin tiedä minkä kokoinen olet. Itse tähtään puoleen tästä, banaanilla mitaten vastaa yhtä keskikokoista. Muutenkin hiilarien merkitystä palkkarissa on kyseenalaistettu, jotkut jopa väittävät että sitä ei tarvita lainkaan.

Väsymykseen vaikuttaa myös se miten muuten syöt. Jos päivän aikana syöt tasaisesti niin verensokerisi pysyy tasaisena, ja sitten vedät kerralla tuollaisen hiilarimäärän... En ihmettele että väsyttää.

Eli vaihtaisin ton gainerin ilman muuta, joko recovery mixiin, tai sekoittaisin itse maltosta ja herasta, tai banaani ja herakin on hyvä setti. Mutta tätähän itsekin ehdotit...

Laitapa tänne sitten kommenttia miten vaihdos on toiminut, ihan kiinnostavaa tietää...

• MisterBanzo 13 messages05/01/2013 5:32 PM

Minni kirjoitti:
    En oikein ymmärrä miksi haluat käyttää massanlisääjää palkkarina. Niissähän suhde on niin päin että hiilaria on enemmän suhteessa protskuun. 50 grammaa hiilaria kerralla on minusta valtava määrä, en tosin tiedä minkä kokoinen olet. Itse tähtään puoleen tästä, banaanilla mitaten vastaa yhtä keskikokoista. Muutenkin hiilarien merkitystä palkkarissa on kyseenalaistettu, jotkut jopa väittävät että sitä ei tarvita lainkaan.

Väsymykseen vaikuttaa myös se miten muuten syöt. Jos päivän aikana syöt tasaisesti niin verensokerisi pysyy tasaisena, ja sitten vedät kerralla tuollaisen hiilarimäärän... En ihmettele että väsyttää.

Eli vaihtaisin ton gainerin ilman muuta, joko recovery mixiin, tai sekoittaisin itse maltosta ja herasta, tai banaani ja herakin on hyvä setti. Mutta tätähän itsekin ehdotit...

Laitapa tänne sitten kommenttia miten vaihdos on toiminut, ihan kiinnostavaa tietää...

Harrastan raskasta voimaharjoittelua ja painan 90kg. Tavoitteeni on suoraan sanottuna nostaa painoa tällä hetkellä.
    Ja salin takia jo minun on saatava vähintään 3000kcal joka ikinen päivä jotta siitä olisi hyötyä.

Ja tiedän kyllä verensokeriasiat. Syön aina 2 tunnin välein ateria. 6 ateriaa päivässä.

Vaikka nyt puhuttelin "palautusjuoma" nimellä tätä juttua niin massanlisääjää eli gaineria siis tarkoituksella vedän. Ja samallahan se toimii palautusjuomana aina reenin jälkeen.

• MisterBanzo 13 messages05/01/2013 6:30 PM

Ja tosiaan tämä väsymykseni suurella tod näköisyydellä johtuu tuon massanlisääjän sisältämästä maidosta eli laktoosista.
    Vaihdan 100% laktoosittomaan UFS Ion92 heraproteiiniin.

Niinjuu ja maitotuotteet lopetin reilu vko sitten kokonaan myös. Mennyt paljon paremmin ja olo pitkästä aikaa oikeasti hyvä.

• MisterBanzo 13 messages05/21/2013 10:10 PM

Unohdin mainita että minulla on myös todettu joulukuussa pahanlaatunen kilpirauhasen vajaatoiminta.
    ja on tutkittu että gluteeni nimenomaan on todella vaarallista kilpirauhaselle ja aiheuttaa sen vajaatoimintaa.

Mutta selvisi myös seuraavaa:
    "Maissikin on ongelmallinen, sillä se lamaa kilpirauhasen toimintaa."

Joten MALTO voi olla se syy mun pahaan oloon.

• Ad

• glutfree 90 messages05/22/2013 7:58 PM

Sekin kävi mielessäni, että kun tuo kilpirauhsen vajis on sen verran uusi juttu, ja treenaat suht kovasti, niin ehkä aavistuksen enemmän lepoa voisi olla myös hyvä lisätä, jotta elimistö ei mene ylikierroksille, tuo sairaus kun vie kropalta voimia. Samoin on myös keliakian kanssa, mikäli sen toteamisesta on vasta vähän aikaa, etkä vielä ole kauaa kerennyt olemaan gluteenittomalla, on kroppasi vielä paranemisvaiheessa, joka mikä tarvitsee aikaa ja rankka treeni saattaa stressata huomaamattakin, ja suoliston paraneminen voi hidastua.
    Kaikenlaista stressiä kun tulisi välttää..

• MisterBanzo 13 messages05/26/2013 11:49 PM

glutfree kirjoitti:
    Sekin kävi mielessäni, että kun tuo kilpirauhsen vajis on sen verran uusi juttu, ja treenaat suht kovasti, niin ehkä aavistuksen enemmän lepoa voisi olla myös hyvä lisätä, jotta elimistö ei mene ylikierroksille, tuo sairaus kun vie kropalta voimia. Samoin on myös keliakian kanssa, mikäli sen toteamisesta on vasta vähän aikaa, etkä vielä ole kauaa kerennyt olemaan gluteenittomalla, on kroppasi vielä paranemisvaiheessa, joka mikä tarvitsee aikaa ja rankka treeni saattaa stressata huomaamattakin, ja suoliston paraneminen voi hidastua.
    Kaikenlaista stressiä kun tulisi välttää..

Saatat olla oikeassa.
    Et vain voi uskoa kuinka paljon nostaa entisestään stressitasoja kun joutuu yhtäkkiä vähentämään saatika lopettamaan harrastuksen jotan on tehnyt lähes 10 vuotta.. huoh. Mutta tietty terveys edelle..

Tutkisin asiaa lähemmin ja tuon kilpirauhasjuttuni takia on varmasti tullut itelle tuo että väsyn salista ihan sairaalloisesti ja tuntuu että palautuminen vie ikuisuuden vaikka syön terveellisesti ja kaloreitakin tulee se riittävä määrä joka pvä.
    Ja se että painon ylläpitäminen on todella vaikeaa.. laskee heti jos jää edes yksi ateria välistä.

• glutfree 90 messages05/27/2013 2:03 PM

Tuo kilpirauhasen vajiksen hoitaminen on todella vaikea juttu, ainakin mitä olen lukenut mm.karppaus.info:n sivustolta kilpparivajeisten kirjoituksia. Eli jos sulla on vasta puolisen vuotta sitten todettu tuo niin se on todella lyhyt aika..
    Oletko tutustunut näihin:

http://www.youtube.com/watch?v=cv5RwxYW8yA

ja
    http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiolo giset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

Varsinkin tuo Olli Sovijärvi mielestäni hyvin kertoo miten stressi ja sen hallinta auttavat autoimmuunisairauksien hoidossa. Toisaalta myös että kuinka stressi on yksi onglemien aiheuttaja ja sairauksien mahdollinen laukaiseva tekijä. Toinen monen sairauden taustalla oleva ongelma on viljat. Ja vaikka itse en "himo"liikkuja olekaan, niin joku käsitys siitä kuitenkin on, että jos joutuu vähentämään, voi olo tuntua stressaantuneelta, kun on tottunut tiettyyn määrään endorfiineja kehoonsa saamaan ja sitten ne väheneekin. Mutta elimistö kyllä tottuu vähän vähempäänkin reeniin, ilman että siitä suurempia vaurioita pääsee syntymään. Lisäät määriä sitten kun SELVÄSTI on olo parempi. Kannatta tosiaan tutustua myös tuohon karppaus.info:n sivustoon, missä kilpirauhasen sairauksista on paljon keskustelua, varsinkin itse ko vaivasta kärsivät siellä kertoilevat tuntemuksistaan ja lääkitykestä ja muista asiaan liittyvistä.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s