Mahdollinen keliakia, negatiivinen verikoe?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • MatildaM 1 message09/19/2018 10:38 PM

    Hei!

    Olen 21-vuotias nainen ja olen kärsinyt erinäisistä vatsavaivoista viimeiset 8 vuotta. Yläasteella melkein välittömästi syömisen aloin oireilemaan laktoosista (ripuli, ilmavaivat ja erittäin kipeä maha) ja kävin testeissä mutta mitään ei näkynyt. Ja olen noudattanut laktoositonta ruokavaliota siitä asti ja nykyään lähes maidotonta. Kuitenkin oireet vain jatkuivat ja aina ajattelin niiden johtuvan siitä, että olisin vahingossa syönyt laktoosia sisältävää ruokaa.

    Kuitenkin viime vuoden tai parin aikana olen alkanut epäilemään että kyseessä olisi jotain muutakin kuin pelkkää laktoosi-intorelanssi. Vatsaoireista on tullut täysin arkinen asia ja 5 päivää viikossa on ollut aivan normaalia että vatsa on sekaisin. Viimeiset kuukaudet ovat kuitenkin olleet tuskaa kun vuoden sisään uutena on tullut kamala vatsan turpoaminen aivan ylävatsasta asti ja tämä kestää monia päiviä ja tekee niin kipeää. Muista oireista järkyttävää väsymystä ollut ja masennusta jonkin verran aika ajoin. Aina tilanne ei ole yhtä paha, välillä tulee kausia jolloin vatsa toimii normaalisti ja kaikki on hyvin, mutta niitäkään ei ole viimeaikoina ollut monia.

    Tosiaan kävin nyt syksyllä opiskeluterveydenhuollossa ja pääsin verikokeisiin, jossa keliakia näytti negatiivistä ja muutenkin arvot olivat normaaleja. Käskettiin vaan kokeilla FODMAP-tai vähähiilihydraattista ruokavaliota. Olin äärimmäisen pettynyt tuloksiin sillä olin melko varma diagnoosista.

    Päätin silti kokeilla gluteenitonta ruokavaliota hetkellisesti ja nyt pari viikkoa ei yhtään vatsaoireita ja olo on loistava! En muista koska olisi ollut näin pitkä oireeton kausi! Kyllähän se on lyhyt mitään todistamaan, eikä se vielä kerro paljoa, mutta aloin epäröimään että pitäiskö vielä vaatia tähystystä tai jotain jotta saisi keliakian suljettua kokonaan pois? Ryhtyisin heti syömään taas gluteenia jos tarve vaatii kun vielä pystyisin palaamaan gluteenin pariin mutta tulevaisuudessa se voi olla hankalaa.

    Perheestä sen verran, että äidilläni on aivan samanlaisia oireita, jotka ovat kuulemma vähän helpottaneet iän myötä ja hän on myös saanut negatiivisen tuloksen keliakia verikokeista ja jättänyt asian sikseen. Muualla suvussa ei tietääkseni ole keliakiaa. Siskoistani toisella on atooppista ihottumaa ja toisella on ollut kasvun kanssa ongelmia pienestä asti vaikka kaikki näyttävät normaaleilta muuten. Vatsaoireita ei ole muilla kun äidilläni ja minulla.

    Voiko negatiivinen verikoe silti merkitä keliakiaa? Entä voisiko kyseessä olla vilja-allergia tai muu yliherkkyys vai kannattaako mennä vielä lääkärille ja pyytää lähetettä tähystykseen tai jotain? En haluaisi ihan omin päin jäädä gluteenittomalle ennen täyttä varmuutta asiasta. Vai voisiko kyseessä olla joku ihan toinen ruoka-aine joka oirehtii? Olen selannut netin läpi ja lukenut keliakiasta ja oireista kaiken mitä pystyn ja olen vain täysin neuvoton tällä hetkellä...

  • NeitiD1 2 messages11/19/2018 2:52 AM

    Äidilläni ei näkynyt verikokeessa, mutta tähystyksessä näkyi! Verikoe siis oli ollut neg.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s