Lapsen kanssa leipominen

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Toukokisu 31 messages08/01/2009 8:02 PM

    Tulipahan tuossa mieleen, kun oltiin lapsen kanssa puistossa ja siellä leipoivat pullaa ( lapsella keliakia ), niin tuskin on mitään gluteenitonta leipomusta mitä vois leipoa niinkuin normi-pullaa? Itse asiassa leivoinkin tuossa muutama päivä sitten gluteenitonta pullaa, mut se nyt oli lähinnä tarttuvan taikinan laittamista muffinssivuokiin, ei siis lähelläkään leipomista. Ennen leipoivat ainakin päiväkodissakin pullaa ja pipareita silloin kun tytöllä ei vielä ollut todettu keliakiaa, en tiedä miten nyt sitten. Onko kellään tästä kokemusta?

  • Viveka 127 messages08/02/2009 12:25 PM

    Gluteenittoman pullataikinan käsittely voi olla lapselle aika haastavaa. Itse saan Keliakialiiton sivuilta löytämällä pullataikinaohjeella tehtyä jopa korvapuusteja. Ohje löytyy vanhoista resepteistä. Parhaita tulee, jos tekee kierrepullana muffinssipellillä.

    http://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/resepteja/

    Mitä enemmän gluteenittomia jauhoja laittaa, sitä tiiviimpi tuotoksesta tulee. Vosihan sitä pienen määrän taikinaa tehdä niin tiiiksi, että lapsi voi sitä leipoa.

    Saako lapsesi syödä kauraa? Olen tehnyt kaurahiutalepohjaisia sämpylätaikinoita, joista sain aivan normaalisti pyöriteltyä sämpylöitä.

    Leipominen päiväkodissa on mukavaa. Lapset saavat tehdä muutaman pullan, toisinaan osalistua myös taikinaan tekoon. Leipomisen loputtua on myös taikinamaistiainen, ennen sitä sormet pysyvät poissa suusta

    Kysy päiväkodista olisiko gluteeniton leipominen mahdollista? Jos eivät itse osaa tehdä taikinaa, voisihan sitä kotona pyöräyttää taikinan matkaan ja lapsi vaikka leipoa ensimmäisenä, niin ei normijauhot pölise...

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Ad

  • higga 209 messages08/02/2009 5:32 PM

    Teff-jauhoista olen tehnyt pullataikinan jota olisi voinut lapsikin leipoa!

    Mutta päiväkotiin ehkä tarvittaisiin helppo ja käytännöllinen juttu. Miten olis jos tekis ihan pienen marjapiirakan sillä moilasen pakastetaikinalla. Itse ainakin sain murrettua siitä pienen palan, mielestäni se taikina on niiiin iso kerralla leivottavaksi (olen käyttänyt vihreään pakattua taikinaa). Samoja asioita olen pohtinut kun työhönpaluu koittaa, sekä lapsen hoitoonmenon, että oman ammattini kohdalla

  • Viveka 127 messages08/02/2009 6:21 PM

    higga kirjoitti:
    Teff-jauhoista olen tehnyt pullataikinan jota olisi voinut lapsikin leipoa!

    Hei higga!
    Oletko tehnyt pullan pelkästä teffistä vai sellaisesta jauhoseoksesta, jossa on muutakin kuin teffiä? Ajattelin nimittäin kokokeilla, kunhan löydän kyseisiä jauhoja täältä meidän perukoilta.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • higga 209 messages08/02/2009 8:28 PM

    Se teff-jauhopussi oli vihreä, ja siinä kyljessä taisi olla kanelipullien ohje... jollen väärin muista. Kuitenkin siis sen pussin kyljestä sen ohjeen otin. Hyviä pullia, eivät kyllä nousseet juurikaan, mutta HELPPOJA leipoa!

  • Viveka 127 messages08/02/2009 11:32 PM

    Selvä. Taidanpa kokeilla teffiä joku päivä ja laittaa reilusti hiivaa. Ilmoittelen, jos sain kohoamaan

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,021s