Keliakiatesti?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Oliveera 2 messages03/13/2013 10:13 AM

    Minä olen menossa huhtikuun puolivälissä verikokeisiin, jossa otetaan mm. keliakia testi. Olen nyt gluteiinittomalla ruokavaliolla, kun se helpottaa oloa kovasti. Miten nyt sitten tuossa verikokeessa, näkyykö keliakia, jos en ole syönyt gluteiinia? Vai näyttääkö testi "ei keliaakiaa", vaikka sellainen olisi, vain sen takia, kun elimistössä ei nyt ole gluteiinia?

    Tulipas selkeä kysymys...

  • suffe 4 messages03/13/2013 10:27 AM

    Gluteenitonta ruokavaliota ei saa aloittaa ennen koetta. Koe ei näytä oikein, jos on jo syönyt gluteenitonta ruokaa.

  • Ad

  • Bluemama 14 messages03/13/2013 10:47 AM

    Voivoi, sulla on pitkä odotusaika Tuo on tosi kurjaa, että pitää syyä gluteenipitoista ruokaa, kun siitä kärsii. Miten et pääse nopsempaan verikokeisiin?? Eihän sinne pitäis olla kuukauden jonoa? Mie menin samana päivänä, kun lääkäri lähetteen laittoi.

    Itse tein aikoinaan niin ennen koepalan ottoa, että jätin vähäksi aikaa viljat pois ja join silica-piigeeliä ajatuksena, että pari viikkoa ennen tähystystä alan taas popsia gluteenia. Sitten soitettiinkin että on peruutusaika parin päivän päästä, tuletko...olin paniikissa, mutta ajattelin,että menen kumminkin. Söin sitten pari päivää kaksin käsin gluteenia... ja kärsin :/ Ilmeisesti mulla keliakia oli ollut niin kauan, että suoli oli ihan tuhoutunut, joten laajat tuhot oli silti näkyvissä..

  • Suviih  629 messages03/13/2013 12:58 PM

    Aina ennen verikoetta ja mahalaukun tähystystä täytyy syödä normaalisti eli gluteenipitoista ruokaa. Verikokeissakaan ei välttämättä keliakian vasta-aineet näy, jos on noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Eli nyt vaan niihin testeihin asti tavalliselle ruokavaliolle vaikka se epämiellyttävälle tuntuisikin (verikokeen jälkeen luultavasti tehdään mahalaukuntähystys, jossa saadaan täysi varmuus keliakiasta ja sitä ennen on ehdottoman tärkeää syödä gluteenia).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Oliveera 2 messages03/13/2013 1:16 PM

    Kiitos tosi paljon! Syön nyt sitten normaalisti gluteiinia.

    Testiin menen noin myöhään, koska tämä testi on osa jälkiseurantantaa maksa- ja suolistotulehduksen jälkeen. Onneksi olen tuon takia erikoissairaanhoidon puolella ja keliakiatesti oli mahdollista saada.

    Terveyskeskuksen puolella lääkärit on aina sanoneet, että katso vähän, mitä syöt ja jätä pois ne, mistä tulee oireita... No, vedestä ei tule 100 varmasti oireita, muuten vilja, maitotuotteet ja välillä tuntuu, että vähän kaikki aiheuttaa oireita. Jos nyt sitten selviäisi pikkuhiljaa nämä ikuiset vatsa ja ruuansulatusvaivat.

  • Eplu 1 message12/08/2013 11:21 PM

    Minä oon menossa parin päivän päästä keliakiatestiin. Oon syönyt pari kuukautta gluteenitonta ruokaa, joten onko enää mitenkään mahdollista, että keliakia näkyisi jo verikokeessa? En ole pystynyt syömään normaalia ruokaa, niin hirveät kivut tulee gluteenista, tai näin oon sen tulkinnut

  • porajata 460 messages12/09/2013 2:41 PM

    Eplu kirjoitti:
    Minä oon menossa parin päivän päästä keliakiatestiin. Oon syönyt pari kuukautta gluteenitonta ruokaa, joten onko enää mitenkään mahdollista, että keliakia näkyisi jo verikokeessa? En ole pystynyt syömään normaalia ruokaa, niin hirveät kivut tulee gluteenista, tai näin oon sen tulkinnut

    Tuohon osannee lääkäri vastata, mutta kerro kuitenkin näkyikö verikokeen jälkeen.

  • Ad

  • honda 89 messages12/09/2013 4:47 PM

    kerrankin tällä sivustolla annetaan oikeita ohjeita veri kokeeseen ,tähystykseen menijöille.

  • Ziggy 7 messages02/23/2017 10:03 PM

    Heippa!

    Kannattaa pyytää lääkäriä ottamaan seuraavat kokeet:

    S-KeliLa (testaa vasta-aineita)
    sekä
    B-HLAKeli (testaa keliakiageeniä)

    Nämä kannattaa kirjoittaa lapulle mukaan lääkäriin.

    Meidän perheessä keliakia näkyi vain tuossa jälkimmäisessä testissä (lähes kaikilla perheessämme on keliakia). Yleensä ottavat vain tuon yleisen vasta-ainetestin.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s