Juulin 187 messages – 04/20/2013 4:04 PM
Pönötystä ja pöhinää blogi tarjoili taas hienon postauksen:
http://ponotystajapohinaa.fi/2013/04/13/kauhea-keliakia/
Olen itse törmännyt samaan. Mutta en todellakaan ajattele keliakiaa mitenkään kauheana. Keliakiaa voi kuitenkin hoitaa niin valtavan paljon ruokavaliolla.
Ja tarvehan on kekseliäisyyden äiti.
OK. Keliakia on hankala, kallista ja rasittava kumppani. Mutta se voi myös avata uusia ovia, harrastuksia ja tuttavuuksia. Laajentaa elinpiiriä ja omaa ajatusmaailmaa.
Ja ainakin tiedän, että teen hyvää keholleni jokaisella suupalalla hyvää ja edistän terveyttäni. Puhumattakaan siitä, että keliaakikkona olen jättänyt 99% pullamössöistä pois, se näkyy ja tuntuu!
Mitä mieltä muut olette?
Onko keliakia "kaikkein kauhein sairaus"?
norppa 59 messages – 04/20/2013 5:39 PM
Onko keliakia "kaikkein kauhein sairaus"?
en ymmärrä kuinka joku voi sanoa noin!? ensinnäkään sairauksia ei tulisi vertailla, jokaisella on kuitenkin erilainen kokemus. mutta täytyy kyllä sanoa, että olen helpottunut, että sairauteni on vain keliakia, eikä esim. astma/diabetes/ms-tauti/parkinson/... ja varmasti esim. astmaatikko saattaa olla helpottunut, että hänellä on vain astma, ei keliakiaa.
(itselläni on monia sairauksia, kuten varmaan useilla muillakin.)
Juulin 187 messages – 04/20/2013 5:44 PM
multisairaana tunne on tuttu.
Keliakia on kenkku tauti, mutta mielummin se kuin esim. refluksi, joka on puhdasta helvettiä. Keliakiaan on sentään selvät ja tutkitut hoito-ohjeet ja suositukset, mutta refluksi on todella kirjava sairaus eikä siihen ole kunnollisia ruokavalio suosituksia.
milla 412 messages – 04/21/2013 5:53 AM
Välillä tuntuu, että mun keliakia on isompi ongelma muille
Hyvin on jo viisi vuotta tässä menty eikä ole haitannut elämää juurikaan. Niillä mennään, mitä annetaan
Isabella 42 messages – 04/21/2013 10:19 AM
Joo, sama täällä. Ja olen aina muiden kauhisteluun vastannut, että olen tyytyväinen, että minulla on toimivat kädet ja jalat. Että tämä on pientä tällaisten rinnalla. Kyllähän sitä kadehtii kaupan leipäpaljoutta, hintaa ym., mutta tämän sairauden kanssa pystyy elämään "terveen elämää" kunhan pitää ruokavalion kunnossa.
Tallulah 476 messages – 04/30/2013 1:54 PM
Onneksi noita kauhistelijoita on nykyään aika vähän. Viimeksi sitä tosin kauhisteli ihminen jolla on niin paha kala-allergia ettei voi mennä lounaalle jos siellä on tarjolla myös kalaa kun hajukin voi aiheuttaa reaktion. Mutta keliakiahan se kamalan vaikea on...
Itseäni lähinnä hämmästyttää miksi ihmisillä on tarve alkaa puhua keliakiasta kun kuulevat että mulla sellainen on. Mitä hittoa ne siitä jauhaa, ei mua kiinnosta jos jonkun serkun kummin kaimalla on tutkittu keliakiaa?!
milla 412 messages – 04/30/2013 2:58 PM
Tallulah kirjoitti:Aivan, eihän kala- tai pähkinäallergiastakaan jauheta .... miksi keliakia on niin hyvä puheenaihe
Juulin 187 messages – 04/30/2013 4:02 PM
Gluteenittomuus on kummajainen maassa, jossa periaatteessa eletään ruisleivällä. Joo 8 palaa ruisleipää päivässä, hyvä suositus! Siitä minunkin keliakiaoireilu alkoi.
Suviih 629 messages – 04/30/2013 5:31 PM
Juu, ravitsemisterapeutinkin mukaan keliakiadiagnoosin jälkeen ihmiselle tulee jossain vaiheessa kriisi ruokavaliostaan... sitä kriisiä odotellaan vieläkin, diagnoosista 15 vuotta Tottakai välillä toivoisi että voisi ostaa halvempaa leipää/pastaa ja valita niiden satojen tuotteiden joukosta, mutta ei keliakia nyky-Suomessa ole ongelma eikä mikään, miltei kaikkea saa jo valmiina ja jos ei saa niin voi tehdä itse.Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
Blogin Facebook-sivut:
https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.