Ihokeliakia ja verikoe, onko oikea tutkimus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Kettu 2 messages12/04/2012 1:49 PM

    Täältä varmaan löytyy joku, joka osaa sanoa, menikö tässä nyt ongelman tutkiminen ihan oikein vai aivan metsään..

    Olen ikäni kärsinyt ihottuma-oireista (mm. pieniä nesterakkuloita varsinkin käsissä) ja vajaa neljä vuotta sitten alkoi vaikuttaa siltä, että oireilu liittyy vehnään. Allergiaa ei löytynyt verikokeessa, mutta lääkärin neuvosta jätin vehnän pois, kun vaikutti siltä, että iho siitä rauhoittui.

    Kului puolitoista vuotta, ja rakkulat alkoivat palata. Menin uudelleen lääkäriin, ja halusin varmistuksen sille, ettei kyseessä ole ihokeliakia. Tehtiin verikoe, arvot normaalit, ei keliakiaa eikä tarvetta lisätutkimuksiin, sanoi lääkäri. Hoidoksi paremmat kortisonit ja tarkempi vehnän välttely. Iho rauhoittui taas vähitellen.

    Varmaan arvasittekin, että nyt on taas rakkuloita kädet täynnä ja vähän muuallakin. Edellisestä on kulunut taas reilu puolitoista vuotta. Osaisiko joku kertoa,
    -oliko verikoe nyt riittävä tutkimus, jos kaikilla ihokeliakia ei verikokeessa näy?
    -vaikuttaako verikokeen tulokseen se, että olin jo pitkään ollut syömättä vehnää (en siis täysin gluteenittomalla ruokavaliolla, mutta vähenihän gluteenin saanti sillä huomattavasti)
    -jos menen lääkäriin vaatimaan ihokoepalan ottoa, onko palattava normaaliin, gluteenipitoiseen ruokavalioon ja kuinka pitkäksi aikaa? Vai onko juttu ihan eri kuin suolivaurioissa, joissa ennen tutkimusta täytyy syödä normiruokaa?

    Tuhannet kiitokset, jos joku osaa vastailla!

  • Reetta  719 messages12/09/2012 10:36 AM

    Ihokeliakian ihottuman mielipaikka on kyynärpäät, pakarat ja päänahka lähinnä hiusrajan seutu. Itselläni ei missään vaiheessa ollut ihottumaa käsissä. Käsien ihottuma ei oikein viittaa ihokeliakiaan mun mielestä.

    Ihokeliakian ihorakkulat kutiavat aivan mielettömästi, niin että ne tulee raavittua rikki ja sisältä tulee sellaista kellertävää nestettä, joka kuivuttuaan on keltaista "karstaa".

  • Ad

  • Soffiine 44 messages12/10/2012 12:56 AM

    Kettu, minulle tuli mieleen että mitä jos vaivasi onkin psoriaasi? Siinäkin nousee rakkuloita ainakin toisille, esim. käsiin mutta myös vaikka jalkapohjiin ja iho menee aika kurjaan kuntoon. Varsinkin kova stressi aloittaa ihottuman välittömästi.

    Olet ilmeisesti pystynyt syömään vehnää ainakin jonkin verran, muttet aivan suoraan kykene liittämään sitä rakkuloiden syntyyn? Luultavasti ihokeliakia-tilanteessa kokisit lisäksi välittömästi vehnänpölyssä jotain normaalia ikävämpiä kutinoita, vaikka vehnäjauhojen hajunkin vastenmielisenä, tai kasvoilla tuntuisi olevan aivan kuin likakerros siitä vehnäpölystä?

    Vehnän syömisen rajoittaminen tai poisjättäminen sopii kyllä joka sortin allergiselle hyvin, joten siitä kannattaa lähteä liikkeelle -jos lääkäri vain antaa siihen nyt luvan.

    Olet juuri nyt ikävässä vaiheessa. Ole sinnikäs. Saat vielä mielenrauhan kun pystyt hoitamaan itseäsi oikein.

  • Tallulah 476 messages12/10/2012 11:38 AM

    Mulla tulee rakkuloita käsiin aina joskus, syynä on pesuaineet tai mulle sopimaton käsivoide. Ei siis liity keliakiaan millään tavalla. Samoin käsien kuivuminen, jota just nyt tapahtuu eniten kun pakkaset on alkaneet, aiheuttaa joskus rakkuloita. En koske mihinkään pesuaineisiin ilman hanskoja ja käytän vain tiettyjä käsivoiteita enkä anna käsien kuivua, sillä rakkulat pysyy poissa.

  • Kettu 2 messages12/10/2012 12:02 PM

    Joo, siis selvennetään tämän verran:

    Yhteys vehnään on aivan selvä, vaikka verikokeessa ei vehnäallergiaa löytynytkään. Pienetkään määrät eivät käy, välttelen sitä tarkasti, on kotona oma leivänpaahdin ja margariinirasia jne.. tämä siis sen jälkimmäisen lääkärireissun jälkeen.

    Kosketuksesta tulee myös selvä reaktio. Kosketusreaktio on välitön, syötynä hitaampi, silloin rakkulat ilmaantuvat esim. seuraavana yönä. Vehnäpölyssä en ole oleskellut, enkä tiedä, miltä tuntuisi.

    Kaikki pesuaineet tai käsivoiteet tms. eivät sovi, ja hanskat on siivotessa, tiskatessa, ruuanlaitossa kun iho on usein rikki.. mutta hanskat ja oikeat aineet eivät valitettavasti ole ratkaisseet ongelmaa. (enkä ole allerginen lateksillekaan )

    Ihottuma on juurikin hirvittävällä tavalla kutiavia rakkuloita. Kyynärpäissä ja takapuolessa vain vähän, enimmäkseen siis sormissa. Psoriläisikiltä ei kyllä näytä yhtään, mutta en tietenkään ole lääkäri.

    Nyt siis vain näyttää siltä, että jokin muukin niitä rakkuloita aiheuttaa kuin pelkkä vehnä. Siksi olin kiinnostunut siitä, onko tuo verikoe, tilanteessa, jossa olin jo ollut pitkään vehnättömällä ruokavaliolla, riittävä tapa sulkea pois ihokeliakian mahdollisuus. Ja siitä, pitääkö ottaa ruokavaliossa jotain huomioon, jos kuitenkin haluan, että ihosta otetaan koepala.

  • ihottuma 1 message06/25/2013 1:44 PM

    Hanki lähete ihotautilääkärille, voi olla myös palmoplantaarinen pustuloosi, prosiaksen kaltainen ihosairaus jossa tulee kutiavia rakkuloita käsiin ja jalkapohjiin, saattaa olla useammankin vuoden poissa ja puhjeta taas, näin on käynyt minullakin..ja jos on viljasta johtuva, niin ihokoe palalla selviää että onko se ihokeliakia.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s