Gluteeniton lanttulaatikko?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • motusalem 85 messages12/11/2009 5:38 PM

    Moi!
    Onko kenelläkään valmistajalla lanttulaatikkoa gluteenittomana? Ja kiitos vaan - en ala itse tekemään!!

  • evita 62 messages12/11/2009 6:48 PM

    Itse ostin paikallisesta s-marketista kymppi nimisen valmistajan pakaste lanttulaatikkoa jouluksi.Näkyi olevan myös porkkana ja perunalaatikkoa.Perunalaatikko taisi olla jauhoilla tehty,mutta lanttu ja porkkana oli gluteeniton.Jouluna maistellaan.

  • Ad

  • motusalem 85 messages12/11/2009 8:07 PM

    Atrian laatikon tuoteselosteessa ei ainakaan näy mitään mikä voisi sisältää gluteenia...juuri kaupasta palanneena totean. Atrialla on vaan niin kovin vaikeaa saada tuota gluteeniton tekstiä tuotteisiinsa.

  • Jezu  Admin12/12/2009 1:45 AM

    motusalem kirjoitti:
    Atrialla on vaan niin kovin vaikeaa saada tuota gluteeniton tekstiä tuotteisiinsa.

    Se on kyllä ihme juttu, etteivät saa tekstiä aikaiseksi. Ilmeisesti se edellyttää jonkinlaista omavalvontaa, johon eivät halua panostaa?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Retiisi 2 messages12/16/2009 8:57 PM

    Lanttulaatikon voi tehdä itsekin, se on helppo tässä ohje: Tämä on bataatti-lanttulaatikko 8 annosta

    500 g bataattia (osta vähän enemmän sillä kuoret painaa paljon)
    n. 600 g lanttua (valmis kaupassa myytävä survos muovipussissa)
    0,5 tl suolaa keitinveteen
    0,5-1 ltr vettä, niin, että pilkotut bataatit just peittyy
    0,5 tl inkivääriä
    0,25 tl vaökopippuria
    2 rkl fariinisokeria
    1 dl kaura tai riisi tai soijamaitoa
    1 tl öljyä vuokaan voiteluun

    Kuori ja paloittele bataatit isoiksi lohkoiksi. Kuumenna vesi kiehuvaksi, mausta suolalla ja keitä lohkot kypsiksi. Kaada keitinvesi talteen. Yhdistä soseutettu bataatti ja valmis porkkanasose, mausta.Sekoita maito soseeseen ja ohenna lisää keitinliemellä. Seoksen tulee olla selvästi löysempää kuin perunamuusi.
    Voitele 1,5 litran vetoinen vuoka öljyllä ja kaada seos siihen. Kypsennä 175 asteessa tunti. Huomaa: tämä kuohuu joten älä laita vuokaa täyteen ja toinen vinkki suojaa leivinpaperilla uunin pohja.
    Kirjoitti Retiisi

  • Retiisi 2 messages12/16/2009 9:02 PM

    Olen näitä gluteenittomia ruokia ja leivonnaisia tehnyt pari vuotta ja vieläkään en tiedä millain jotkut jauhot käyttäytyy leivonnassa. Nyt kun on vehnätärkkelyskin kielletty niin mitenkähän mahtaa tattarijauho käyttäytyä perunalaatikossa eli imeltyykö se??

  • evita 62 messages12/17/2009 11:16 AM

    Itse en ole koskaan saanut imeltymään edes normaali jauhoilla,kun ei ole sopivan lämmintä paikkaa missä sitä vuorokauden imellyttäisi.Samoin kävi gluteenittomilla jauhoilla.Tattarista en tiedä,mutta helpoimmin sain makean laatikon kun jätin jauhot pois ja lisäsin vain siirappia.Jopa maistui imeltyneeltä.

  • Ad

  • Suviih  629 messages12/17/2009 1:01 PM

    Muutaman kerran olen perunalaatikkoa tehnyt, se ei meillä aiemmin ole mikään perinteinen jouluruoka ollut joten en osaa sanoa imeltyikö gluteenittomilla jauhoilla samoin kuin vehnällä. Semperin jauhoa ja maissijauhoa olen käyttänyt ja sekaan kunnon loraus siirappia, oli ainakin imelää

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Kiipuli 90 messages12/17/2009 6:17 PM

    Mä olen imellyttänyt perunalaatikkoa maissijauholla, ja hyvin toimii. Luulenpa, että se on se tärkkelys aka sokeri, joka siinä vehnäjauhossa aloittaa sen imeltymisen? Silloihan vehnätärkkelyksellä tai maissijauholla pitäisi tulla sama tulos?

    Ketään ravintoteknikkoa paikalla?

  • lorangil 82 messages12/08/2010 4:23 PM

    Haluan tänä jouluna hyvää lanttulaatikkoa. Viime jouluna tyydyin Atrian mielestäni liian vetiseen laatikkoon. Saarioisen laatikosta pidin ennen keliakiaani, mutta siinä onkin mannaryynejä rakennetta antamassa. Mietinkin nyt että teenkö tänä vuonna itse ja millä reseptillä. Vai olisiko esim. tuo evitan mainitsema Kymppi-pakastelaatikko yhtään atrian versiota jämäkämpää..? Onko kokemuksia siitä tai jotain hyviä reseptejä, joilla saada vähän sakeampi lanttulaatikko aikaiseksi?

  • donna 57 messages12/08/2010 8:21 PM

    Mielestäni parasta lanttulootaa saa kun tekee itse, olen käyttänyt erilaisia gluteenittomia jauhoja eri vuosina, kuten juuri maissijauhoja, italialaista, josta "normaalisti" tehdään polentaa.
    Ja lanttua saa siis valmiina soseena, (esim. Suvi tuore lanttusose) lisää vain ohjeen mukaan munan, siirapin, kerman, voin, mausteet jne.
    P.s. polenta eli maissipuuro on todella maukas lisäke perunan sijaan ja siis sopii keliaakikolle. Itse ainakin tykkään että tulee parempaa kun maustaa reilusti suolalla. Ja ei tee siitä liian tönkköä.

  • Ninni 114 messages12/09/2010 9:01 AM

    Eihän lanttulaatikkoon laiteta vehnäjauhoja lainkaan, joten sen tekeminen gluteenittomana ei liene ongelma. Olen aina käyttänyt tämän tyyppisiä reseptejä:
    http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/37662/Lanttulaatikko
    ja kun korppujauhot vaihtaa gluteenittomiin, se on siinä.

    Perunalaatikkoa yritin viime vuonna ekan kerran imellyttää gluteenittomilla jauhoilla, mutta se ei oikein onnistunut. Imellytys on kyllä niin ihmeellisen mystinen asia, että ei onnistu läheskään aina vehnäjauhoillakaan, joten en tiedä, oliko viime vuonna vika jauhoissa vai jossain muussa. Minulle ainoa oikea perunalaatikko on sellainen hämäläinen löysä versio, mutta sen tekeminen on aina yhtä hankalaa. Ehkäpä yritän tänä vuonna uudestaan.

  • Ad

  • sattara 9 messages12/09/2010 12:42 PM

    Olen tehnyt jo useamman joulun lanttu- ja porkkanalaatikot Yhteishyvästä napatulla ohjeella, vaihtanut vain gluteenittomiin korppujauhoihin. Ohje täältä: http://www.yhteishyva-ruoka.fi/reseptit/lisukeruoat_a_k/fi_FI/kahden_juureksen_laatikko/. Tässä ohjeessa porkkanalaatikkoon ei tule riisiä, joka on aina tökkinyt valmislaatikoissa.

  • Jezu  Admin12/19/2015 5:17 PM

    Perhekokin Gelia-tuotesarjassa on gluteeniton lanttulaatikko:

    Perhekokki Gelia Lanttulaatikko 600 g

    Jos maku on samaa tasoa kuin muissa Gelia-tuotteissa, voin suositella

    Gelia-tuotesarjassa on myös gluteeniton porkkanalaatikko ja gluteeniton perunalaatikko.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Admin12/11/2016 9:20 PM

    Chef Wotkinsin kaikki joululaatikot ovat gluteenittomia:

    Wotkinsin gluteenittomat joululaatikot

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,016s