Chefdecruisine 1 message – 06/25/2015 10:05 PM
Hei vaan kaikille. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta olen kokkina eräässä pienessä ravintolassa. Minua mietityttää seuraava asia. Kuinka voin luvata asiakkaalle gluteinittoman ruuan, jos keittiössäni käsitellään leipää ja muitakin gluteinia sisältäviä tuotteita. Koskaanhan en voi olla 100 % varma asiasta. Pyrin käyttämään tietysti gluteinittomille omia paistinpannuja yms, mutta keittiö on kovin pieni, jolloin kontaminaation vaara kasvaa. Ajan tässä takaa, että kuinka herkkä keliaakikko, noin yleensä on? Ja miten esim. Järjestätte kotona ruokailun yms.jos esim. Muut perheen jäsenet käyttävät gluteinia sisältäviä tuotteita. Voitteko valmistaa gluteinitonta ruokaa samassa uunissa, jossa on valmistettu esim pullaa tahi pizzaa. Ymmärrän, että tämä on yksilökohtaista, ja haluaisin kuulla mielipiteitä keliakikoillta itseltään.
Minulla ainakin kokkina on usein suuri huoli, että ruoka olisi turvallista syödä.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen😊
Jezu Admin – 06/26/2015 11:59 PM
Tosi hienoa saada tänne näkemyksiä myös ravintola-alan ammattilaisilta. Itse kyllä luotan siihen, jos pyydän annokseni gluteenittomana, että keittiössä kokki ottaa asian tosissaan ja omalla kohdalla olen hyvin harvoin saanut mitään oireita ravintolakäynnin jälkeen, tosin en olekaan erityisen herkkä. Painotan myös aina tarjoilijalle, että välittää tiedon keittiöön asti - näin ei ole aina käynyt.Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
sirppa 1 message – 06/28/2015 4:21 PM
Raaka-aineiden säilytykseen on myös hyvä kiinnittää huomiota, ettei vehnäjauhot pölise sokerin sekaan ym. Soijakastike, sinappi ym hyvä tarkistaa että ovat luontaisesti gluteenittomia. Moni ravintola onneksi käyttää vain Dion-sinappia joka sopii. Samoin balsamicosiirappi on hyvä tarkistaa ettei ole tärkkelystä. Perusmausteita, ei dextroosia sisältäviä..
Erja 2 messages – 06/28/2015 6:23 PM
Kaikki gluteeniton kannattaa tehdä luontaisesti gluteenittomana; ainakaan vehnätärkkelystä sisältäviä jauhoja tai muita tuotteita ei siis kannata hankkia, vaikka tuotteessa lukisi gluteeniton. Kaikki keliaakikot eivät siedä vehnätärkkelystä. Ja kaikki keliaakikot eivät siedä gluteenittomaksi merkittyä kauraakaan. Tavallinen kaura kuuluu ehdottomasti kiellettyihin aineisiin, koska se sisältää muiden jauhojen pölyä.
Iiki 23 messages – 06/28/2015 8:54 PM
Hei! Ja ensiksi kiitos, että kysyit neuvoa täältä. Ammattikeittiössä ei tule käyttää ollenkaan vehnätärkkelystä eikä tavallista kauraa sisältäviä tuotteita. Tässä sinulle linkki Keliakialiiton sivuille, josta löydät valtavasti tietoa: https://www.keliakialiitto.fi/liitto/horeca_ja_terveydenhuolto/
Vesiperhonen 20 messages – 06/29/2015 12:52 PM
Ensin iso kiitos Chefdecruisinelle että otat meidät keliaakikot huomioon ravintolassa jossa olet työssä ja kyselet neuvoja täältä! ♥ Kaikki työvälineet pitäisiä olla erikseen meille keliaakikoille, mutta koska se on mahdotonta ravintoloissa niin huolellinen pesu ja kuivaus riittää. Jotta vältettäisiin kontaminaatio riskeiltä täytyisi gluteenittomat tuotteet säilyttää erillään muista tuotteista. Jos keliaakikko tilaa vaikka pihvin teiltä niin älkää paistako sitä samalla parillalla missä paistatte leivitettyjä leikkeitä vaan meille tulee olla oma pannu pihvien paistoon. Muistakaa myös huolellinen käsien pesu ja hanskojen vaihto kun käsittelette gluteenittomia tuotteita ja ruokia.Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.