Epātoivoinen ihokeliakiaa epāilevā

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • mammajenni 3 messages03/18/2012 12:47 AM

    Tervehdys kaikille!
    Osaisiko kukaan suositella oikeasti hyvāā ihokeliakian tuntevaa lāākāriā Helsingistā?
    Mulla on ainaskin viime kesāstā asti kādet olleet tāynnā rakkuloita siis lāhinnā sormien ympārillā joita kutittaa aivan valtavasti.Vahva kortisooni auttaa mutta jo muutama pāivā kuurin jālkeen nāppylāt palaavat.
    Tyōterveyslāākārin kautta pāāsin iho- ja allergia sairaalaan mutta valitettavasti en tiedā pitāiskō tāssā itkeā vai nauraa...Tuli ihan tunne ettei lāākāri ollut kiinnostunut ottamaan selvāā mistā vaiva johtui vaikka selitin hyvin selvāsti oireiden pahentuvan vehnān syōmisen jālkeen.
    Prick-testeissā reagoin gliadiinille mutta siihen lāākāri ei kommentoinut mitenkāān.Tietāākō kukaan enteileekō se mitenkāān keliakiaan vai onko se normaalia vaikkei olisi keliakiaa?
    Lopputulos oli ettā lāākārin mielestā minulla on vain akuutti ihotulehdus johtuen elinynpāristōstā (taipumus atooppisen ihottumaan,nikkeli allergia ja tyōni jossa joudun kāyttāmāān kumihanskoja)eli selvāā syystā sille ei osannut sanoa.
    Itseni mielestā itsellāni ei ole atoopista ihottumaa enkā ole ollut vuosiin kosketuksissa nikkeliin!
    Koska en tyytynyt lāākārin lausuntoon ja yhā vaan esitin mielipiteeni viljan olevan aiheuttaja niin tuntui ettā sain sāālistā lāhetteen keliakia seulaan ja kāvin samantien labrassa verikokeissa.Tulokset tulevat ensiviikolla...
    En kyllā odota positiivista tulosta sillā apteekista ostamastani testistā sain puhtaan negatiivisen tuloksen...Nāmā testit ilmeisesti etsivāt samaa?
    Eli koska tāmā vaiva on niin sietāmātōn niin haluisin mennā varmistamaan lāākārille olisiko tāmā ihokeliakiaa vai ei...ja jos ei niin selvittāā mitā tāmā on.
    Siinā vaiheessa kun tāmā lāākāri jolla kāvin,ehdotti minulle ettā poistaisin itse vehnān ruokavaliosta nāhdākseni paraneeko nāppylāt tajusin olevani aivan vāārān henkilōn juttusulla ja sitā olin odottanut monta kuukautta raapien kāsiāni rikki.Jos olen oikein ymmārtānyt nāitā keliakia juttuja lukiessani niin sellaista ei pitāisi missāān nimessā tehdā!?
    En tosiaakaan haluaisi itselleni ihokeliakiaa mutta googlettamalla oireitani ja katsellessani ihokeliakiaa sairastavien ihokuvia lōysin samankaltaisuutta niin oireissa kuin kuvissa
    Anteeksi sekava purkaus mutta turhauttaa kun monta kuukautta odottaa ja kun vihdoin pāāsee lāākārille niin on ihan petetty olo
    Hiukset tippuu pāāstā,vāsyttāā,jāykkyyttā ja vatsa toimii hyvin aktiivisesti...ettā olishan tāssā muitakin oireita...huoh...en kyllā suostu enāān kortisooneilla ihoani parkitsemaan vaan haluan tietāā mikā minulla on!

  • Pulla 267 messages03/18/2012 1:02 AM

    Hei, ihokeliakiadiagnoosin varmistamiseksti tarvitaan iholta (terveeltä) otettu koepala. Pyydä vaikka tk-lääkäriä tekemään lähetteen ihotautilääkärille. Verikokeissa keliakia ei aina näy. Minulla ei näkynyt. Minulla koepala otettiin allergiatestien yhteydessä TYKSissä.

  • Ad

  • aijako 9 messages03/18/2012 1:32 PM

    Moi,

    Ymmärrän täysin tukalan olosi, koska tämä on hyvinkin tuttu olotila myös minulle. Itse sain työterveyslääkäriltä enempiä pyytelemättä lähetteen ihotautilääkärille joka passitti samantien ensiksi verikokeisiin ja allergiatesteihin.Myöskään minulla ei verikokeiden perusteella saanut selvyyttä ihokeliakiasta koska kaksi arvoa menivät ristiin. Lisäksi otettiin "varmuuden vuoksi" näytteet iholta, vaikka iho-oireeni eivät olleetkaan ns. tyypilliset ihokeliakian oireet. Mutta niin vaan osui ja uppos, eli syy iho-oireisiin löytyi ja sain siihen avun. Tosin lopullista diagnoosia jouduin odottamaan kuukauden liian kauan, koska labra jossa näytteet analysoidaan onnistui kadottamaan näytteet ja ne löytyivät vasta usean viikon etsimisen jälkeen (näin täällä Savossa).

  • Pulla 267 messages03/18/2012 7:26 PM

    Niin, korjaan vielä tuota vastaustani: kyllä tk-lääkärikin pystyy ottamaan sen koepalan.

  • mammajenni 3 messages04/08/2012 11:20 PM

    Ihan olin unohtanut kiittāā vastauksista
    Otin vihjeestā vaarin ja tilasin sitten ihan vaan terveyskeskuksesta ajan kysyākseni tuota koepalan ottoa mutta se ei kāynnytkāān siellā pāinsā!
    Lāākāri jolla kāvin ei suostunut siihen vaan olisi halunnut tilata kaikki mun paperit ekaksi allergiasairaalasta ja vasta sen jālkeen miettiā tātā....just joo ties kuinka olisin niitākin joutunut odottamaan...en siis jāānnyt makaamaan laakereillani vaan tilasin samantien ajan yksityiseltā.
    Sekin kāynti oli kyllā ihan fiasko...tuli ihan sellainen olo ettā olen joku luulosairas joka kuvittelee vaikka mitā...nāin jālkeen pāin naurattaa vaikka silloin teki mieli hakata pāātā seināān ja vajota maan alle...Koska minulla iho-oireita on vain kāsissā niin sen perusteella se ei siis voi olla ihokeliakiaa vaikkei iho-oireille ei mitāān syytā olekkaan lōytynyt...se ettā reagoin gliadiinille prick-testissā ei kuulemma ole mitāān...
    Loppuhuipennukseksi pyytāessāni tilasin ajan kuitenkin koepalan ottoa varten mutta sitākin pitāisi odottaa toista viikkoa koska kyseiseen kokeeseen tarvitsee jokin erikoinen putki joka pitāā tilata erikseen...
    Seuraavana aamuna lāākārin sihteeri soitti perāāni varmistaakseni haluanko varmasti tāmān kokeen kun se putki itsessāān maksaa 150 euroa ja siihen pāālle lāākārin palkkio ja patologia lausunnot eli kalliiksi tulisi...
    Peruin tilauksen ja saan lāhetteen kunnalliselle puolelle...sitten joskus...surullista....ja pirullista mutta minkās teet kun ei lōydy puolta tonnia ylimāārāistā takataskusta
    (Ja itseasiassa jotenkin en luottanut tāhān yksityiseen lāākāriin koska hānen mielestā koepala otetaan sellaisesta kohtaa iholta jossa on paha ihottuma ja jos vaikka sitā joutuisi gastroskopiaan niin kuulemma riittāā jos nauttii viikon verran viljoja ennen koetta....vāhān ristiriitaista kun olen itse lukenut ihan pāinvastaista etsiessāni tietoa)

    Allergiasairaalassa keliakiaseulasta tuli tulokseksi muuten
    S-Keliseu
    S-tTGAba <7 viitearvo<7/KAIKKI
    S-IgAkeli >0,1 g/l viitearvo>0,077/Kaikki
    Itse en nāistā ymmārrā mutta ei kuulemma viittaa keliakiaan...

    Vāhān on takki tyhjā...mutta ehkā tāmā tāstā...
    Huomisesta lāhtien kokeilen olla pari viikkoa ihan tāysin gluteenittomalla ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi (ja niitten pirun lāākāreiden takia koska kysyvāt aina miksen sitten ole nauttimatta viljoja!) nāhdākseni hāviāākō ihoallergia...
    Ja kun tuntuu ettei muuta ole tehtāvissā...

    Anteeksi vielā taas tāmā purkaus...tāmā asia syō naista vielā kun tuntuu ettā sitā asioi vain sellaisten lāākāreiden kanssa jotka eivāt kuuntele...

  • aijako 9 messages04/11/2012 5:57 PM

    Tuota.... Onkohan ihan varma että se oli lääkäri jolla kävit? Kuulostaa ihan yhtä pätevältä kuin meidän sairaalan talonmieskin Kyllähän näytepalat otetaan nimenomaan terveeltä iholta. Silloin kun minulta otettiin näytepalat niin siinäpä sitä olihin terveessä ihossa etsimistä kun oli kädet ihottumaa ja näppyjä täynnä. Lisäksihän minulla ei nuo veriarvotkaan sitten loppupeleissä näyttänyt oikein, koska ne menivät ristiin. Eli toisen arvon mukaan oli viitteitä ihokeliakiasta ja toisen taas ei. Valitettavasti ei kyllä taida auttaa myöskään tuo kahden viikon gluteeniton kuurikaan. Ihottuman parantumiseen voi varata reilusti puoli vuotta näin alkuun. No toivottavasti saat avun oireisiisi pikaisesti. Tsemppiä ja jaksamista.

  • mammajenni 3 messages04/17/2012 11:04 PM

    Sairaalan talkkari oli aika hyvā vertaus mutta kyllā hān oli ihan ihosairauksiin erikoistunut lāākāri Mehilāisessā....En voi suositella....

    Gluteenittomalla ruokavaliolla ollessa olo on ollut hiukkasen parempi.Kutinaa ja nāppylōitā on mutta ei ihan niin paljoa PAITSI tānāān meni ihan plōrinōiksi.
    Tōissā sain jonkun oudon pāāhānpiston leipoa lapsille pullaa (Koulun keittiōstā siis hei vaan)ja auta armias niin sain kāsiini hirveān allergisen reagtion.Iho oli ihan jārkyn punainen niiltā kodin jossa sitā allergiaa on joten soitin samantien tyōterveyshuoltoon.
    Sain ajankin heti ja nyt tāssā ollaan sairaslomalla.
    Lāākāri lupasi konsultoida allergiasairaalaa joten katsotaan nyt miten kāy.Mietin vaan kannattako tāssā olla gluteenittomalla vai ei...aika vaikeata se nāin alkuun on ollut kun vahingossa meinaa mokata ihan yksinkertaisissa asioissa...vaikka minākin olen ihan tottunut tōissā keliaatikolle ruokaa laittamaan...

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,039s