Diaknoosi tuli mutta apua ei ole ollut

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • ykkostykki 1 message07/20/2016 1:03 AM

Pikakelauksena edelliset 9 kuukautta. Mahakipuja, ripulia ja ummetusta vuorotellen. Lääkäriin, keliakiatesteihin, verikoe näyttää keliakiaa, koepala letkulla ohutsuolesta ja tadaa, keliakiahan se siellä. Luulin jo että homma olisi paketissa, mutta ei valitettavasti ollutkaan.

Olen elänyt nyt kuusi kuukautta gluteenittomalla ruokavaliolla ilman pienintäkään lipsahdusta. Kaiken ruokani valmistan itse keittiössäni jossa ei ole mitään gluteenipitoista. Sen lisäksi ruokavalioni on äärimmäisen yksinkertainen, pitäen sisällä tällä hetkellä lähinnä riisiä ja kanasuikaleita. Olen yrittänyt elää myös pelkällä gluteenittomalla leivällä, perunalla, riisillä jne sulkeakseni pois mahakipujen aiheuttajaa, mutta ei sitä tahdo löytyä. Luonnollisesti aluksi kokeilin siis ihan sekasyödä kaikkea ennenkuin näitä aloin sulkemaan pois. Viinaa en voi juoda ollenkaan, seuraavana päivänä on tuplasti kovemmat mahakivut jos otan joten sekin on jäänyt kokonaan pois.

Oireet eivät ole kuitenkaan poistuneet. Maha on edelleen kuralla, tai jos uloste onkin kiinteää se on todella pahan hajuista ja tahmeaa. Mahakivut vievät voimat ja käytännössä olen kaikki päivät kotona kun vaihtoehtoina on joko olla väsynyt ja syömättä tai syödä, väsynyt ja paskalla.

Hanurin kautta on tähystetlty kun menin sitten valittamaan 4kk jälkeen uudelleen oireita, ja koepaloja otettu myös, kasvaimia tai suolistotulehdusta ei löytynyt. Lääkärit epäilevät että tämä olisi edelleen keliakiasta johtuvaa, mutta sitä on vaikea uskoa kun en sitä gluteiinia ole ollenkaan saanut puoleen vuoteen. Tilanne ei ole myöskään yhtään parantunut siitä.

Kauanko muilla on kestänyt suolen toipuminen gluteenittoman ruokavalion aloituksen jälkeen? Voiko tämä edelleen johtua keliakiasta? Itse kerkesin syödä siis 22 vuotta "väärin", mutta oireet alkoivat vasta siis 9 kuukautta sitten.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,016s