Keliakia
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
Tällä sivulla kerrotaan perusteet keliakiasta ja gluteenittomasta elämästä selkokielellä. Glu.fi-palvelun käyttäjät ovat osallistuneet käytännönläheisen sisällön tuotantoon. Sivuille on kerätty tietoa myös avoimista lähteistä kuten Wikipediasta. Myös sinä voit osallistua keliakiatietopankin kehittämiseen, lähettämällä oman parannusehdotuksesi ylläpitäjälle. Huomaa, että sivu on vielä kehitys- eli beta-vaiheessa.
Keliaakikoiden, niin uusien kuin vanhojenkin, mutta myös heidän ystävien ja ravintola-alan työntekijöiden kannattaa tutustua tähän kompaktiin tietopakettiin.
Ravintolassa asiakkaana
- Jo pöytävarausta tehdessä kannattaa varmistaa ravintolasta gluteenittoman ruoan saatavuus. Näin ravintola osaa paremmin varautua keliaakikko-asiakkaaseen.
- Ravintolaan saapuessa kannattaa aivan ensimmäiseksi kysyä, saako annokset gluteenittomana.
- Niin ruokaa tilatessa kuin sen saapuessakin pitää varmistaa gluteenittomuus - liikaa ei voi kysellä, vaikka välillä tuntuukin tyhmältä toistaa asioita. Älä tyydy vastaukseen "jos siellä menussa on se G-kirjain, sitten se on gluteeniton" vaan pyydä varmistamaan keittiöstä, että ruoka on varmasti valmistettu gluteenittomasti.
- Erityisen asiantuntevasta gluteenittomasta palvelusta kannattaa jättää hieman tippiä (varsinkin ulkomailla) - jää varmasti mieleen "se outo tyyppi, joka ei voinut syödä viljaa" ja jatkossa homma toimii hitusen paremmin.
Ravintolassa töissä
- Tarjoilijoiden kannattaisi ottaa tavaksi kertoa tilausta vastaanottaessaan, että ilmoittaa gluteenittomuuden keittiöön (ja myös ilmoittaa sen) sekä kertoo tuotteen olevan gluteeniton, kun tuo sen pöytään - näin vältytään turhilta kysymyksiltä ja epäilyiltä.
- Kun asiakas kyselee tuotteen gluteenittomuudesta ruoan saapuessa pöytään, älkää vastatko vain, että on se, jos menussa niin lukee, vaan varmistakaa asia keittiöstä - ei keliaakikko kysele teitä kiusatakseen vaan hän pitää huolta terveydestään. Pienellä vaivalla voi saada hyvin tyytyväisen asiakkaan.
- Gluteeniton annos kannattaa tuoda pöytään erillään tavallisista annoksista, jotta ei vain tule pienintäkään kosketusta gluteenipitoiseen ruokaan.
Lähteet: Jesse Valli
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.