Kun viimeksi pyörähdin Prisma Viikissä ostamassa vähän isomman satsin ostoksia, kesti reissu ovelta ovelle kaksi tuntia. Päätin, että seuraavalla kerralla käytän Prisman Kauppakassi-palvelua. Prisma Kannelmäki (ja muutama muu Prisma ympäri Suomen) tarjoaa Kauppakassi-palvelua, jossa kaupan henkilökunta kerää Foodie.fi-palvelun kautta tekemäsi tilauksen ja toimittaa sen joko kotiisi Kannelmäen ympäristössä tai voit itse noutaa tuotteet Prisma Kannelmäestä. Tuoreimpana ominaisuutena autoileville asiakkaille on oma drive-in-kaista, jonka kautta ostokset saa suoraan kyytiin. Tästä palvelusta veloitetaan 2.9 eurosta ylöspäin (ohjeissa tosin väitetään alimman hinnan olevan 3.9 euroa) noutoajankohdasta riippuen. Kotiintoimitus maksaa alkaen 9.9 euroa.
Tilausta tekemään
Homma alkoi rekisteröitymisellä Foodie.fi-palveluun. Rekisteröitymisen yhteydessä palvelu kyselee ruokarajoitteet ja omat suosikkituotteet sekä -annokset, jotta järjestelmä osaa suositella juuri sinulle sopivia tuotteita sekä reseptejä. Reseptin ainesosat saa yhdellä klikkauksella ostoskoriin. Kun tunnus oli luotu, aloin kerätä ostoskoriin "perusostoslistaa" eli tuotteita, jotka tulee lähes joka kauppareissulla ostettua. Tuotteita on todella helppo napsia koriin ja niiden määrää on helppo säätää. Myös ainesosaluettelot ovat helposti tutkittavissa. Pienenä outoutena järjestelmä väittää joidenkin tuotteiden sisältävän gluteenia, vaikka tuotteella olisi G-leima tai aineosaluettelossa ei ole mitään gluteenipitoista. Kun peruslista on valmis, sen voi tallentaa.
Ostettavissa oleva valikoima on huikea pitäen sisällään 20000 ruokatuotetta ja 10000 käyttötavaratuotetta. Pienellä testailulla selvisi, että samaan tilaukseen olisi voinut napsia mm. kahvakuulia, maalia, teippiä sekä sulkapallomailoja
Minulla oli muutenkin menoa Vantaalle, joten noutoreissun sai sovitettua näppärästi paluumatkan varrelle. Aloin päivittää peruslistaa päivä ennen Vantaan visiittiä. Jääkaapin ja muiden kaappien tutkailun jälkeen poistin joitakin tuotteita ja lisäilin puuttuvia. Säädin myös määriä. Kun tilaus oli mielestäni kunnossa, naksuttelin Tilaus-namiskaa. Osoitetietojeni perusteella tarjolla oli vain noutopalvelu, jonka jälkeen pääsi valitsemaan aikaikkunan noudolle. Päivää ennen noutoa oli vielä tarjolla klo 15-18 välinen nouto hintaan 3.9 euroa ja sehän sopi mainiosti. Samalla pystyi myös jättämään terveiset tuotteiden kerääjälle, itse muistutin gluteenittomista tuotteista. Lopuksi oli vielä maksutavan valinta: voit maksaa ostokset suoraan verkossa luottokortilla tai vasta noutaessasi tavarat - valitsin jälkimmäisen, koska kuitenkin joutuisi papereita näyttämään olutta noutaessa. Onneksi tein tilauksen juuri ennen puolta yötä, sillä varttia myöhemmin olisin joutunut maksamaan saman päivän pikatilauslisän 5 euroa.
Vinkki 1: Kirjoita ostoslista ylös kaappeja tutkiessasi ja sitten nakuttelee kaikki kerralla Foodieen. Tai lataa puhelimeesi Foodie.fi-sovellus.
Hetki tilauksen jälkeen sähköpostiin pamahti tilausvahvistus sekä kartta Prisman drive-in-kaistasta. Tajusin samalla, että olin sallinut kaikkien tuotteiden korvaamisen, jos juuri kyseistä tuotetta ei ole tarjolla. Tämähän ei käynyt päinsä, koska halusin juuri Black Rat -siideriä ja Myllärin Tropical -mysliä. Onneksi tilausta voi muokata Foodiessa siihen asti kunnes se siirtyy keräilyyn. Naksuttelin korvauskiellon suurimpaan osaan tuotteista, mutta hedelmien osalta sallin korvaamisen. Vielä tilauspäivänä lisäsin koriin muutaman tuotteen mitkä olin unohtanut aiemmin. Kätevää todellakin!
Vinkki 2: Jos haluat tuotteesi juuri tiettyyn aikaan, laita tilaus sisään ajoissa vaikka vain yhdellä tuotteella. Päivität sitten tilauksen kuntoon ennen keräilyn alkua. Todennäköisesti saat myös noutoajan edullisemmin kuin vasta edellisenä päivänä varaamalla.
Tilausta noutamaan
Kello lähestyi kolmea, mutta vahvistusviestiä (tulee sähköpostiin ja tekstiviestillä) tilauksen keräämisestä ei alkanut kuulua. Oletuksena tuotteet ovat noudettavissa heti aikaikkunan alussa. Viesti tuli 41 minuuttia myöhässä ja hieman sen jälkeen tilauksen kerännyt henkilö lähetti pahoittelut, että tilauksen keräily oli myöhässä toivottaen samalla hyvää viikonloppua. Tätä minä sanoisin asialliseksi palveluksi. Sinänsä myöhästymisestä ei ollut haittaa, koska olin muutenkin menossa hakemaan tuotteet vasta juuri ennen klo 18. Vahvistusviestistä selvisi, että suosikkimyslini sekä alaskanseiti olivat loppu. Muutama HeVi-osaston tuote oli korvattu vastaavilla tuotteilla. Sain pidennettyä vierailuani Vantaalla reilulla tunnilla, kun ei tarvinnut lähteä haahuilemaan megamarketin käytäville.
Laitoin kännykän ajastimen käyntiin kääntyessäni Hämeenlinnanväylältä kohti Kannelmäen Prismaa. Kartan ohjeilla oli helppo löytää Prisman takana sijaitseva drive-in-kaista. Kaistalla oli kaksi autoa jonossa ennen minua. Pienen odottelun jälkeen tuli minun vuoro ajaa tolpalle, joka nappia painamalla yhdisti noutopisteeseen. Kerroin tilaukseni numeron ja he pahoittelivat pientä ruuhkaa. Lopulta ovi aukesi ja ajoin autoni toiselle autopaikalle - sisätilassa on vain kaksi noutopaikkaa autoille, joten veikkaan, että joutuvat pian laajentamaan tilaa. Kävin noutopisteen tiskillä, jonka myyjä oli hetken kadoksissa. Hetken odottelun jälkeen hän kuitenkin nappasi pakasteeni viereisestä kylmähuoneesta ja työnsi muut ostokset laatikoissa auton viereen. Siinä samalla maksoin ostokset ja sain kuitin tilauksesta. Sitten vain kamat konttiin ja menoksi. Siitä kun ajoin auton drive-in-jonoon ja ulos noutopisteestä kului 12 minuuttia (pari minuuteista kului valokuvaukseen ). Takaisin Hämeenlinnanväylällä olin tasan 20 minuuttia ajastimen käynnistämisen jälkeen.
Kokemus Prisma Kauppakassi -palvelusta
Käytänkö mieluummin puolitoistatuntia laahustaen Prisman pitkiä käytäviä ja jonottaen pitkissä kassajonoissa väsyneiden lasten huutaessa itkukiukkua vieressä, vai naksuttelenko tilauksen kotona ja noudan sen ohikulkumatkalla vartissa maksaen siitä 3.9 euroa, lienee lähinnä retorinen kysymys. Tulen varmasti käyttämään noutopalvelua jatkossakin ja suunnitelmissa on myös Alepa Kauppakassin kotiinkuljetuksen testaus. Tällaiset palvelut tulevat varmasti muuttamaan megamarkettien konseptia rajusti, kunhan massat tajuavat niiden helppouden. Ainoina miinuksina tulevat mieleen kuinka hoitaa pullonpalautus yhtä vaivattomasti ja kuinka ostaa pian vanhaksi meneviä aletuotteita (ehkäpä näistä voi antaa vinkin keräilijälle). Kauppakeskuksille itselleen tämä lienee myös kova isku, koska enää ei tarvitse tehdä heräteostoksia tai haahuilla keskuksen muissa liikkeissä. Elämme jännittäviä aikoja, mutta itse otan kaiken ilon irti tällaisesta arjen luksuksesta
Merkintään liittyvät avainsanat: auto, drive-in, Foodie.fi, gluteeniton, helppous, Kannelmäki, kauppa, luksus, nopeus, nouto, noutopiste, palvelu, Prisma, Prisma Kannelmäki, Prisma Kauppakassi, Prisma noutopiste, ruoka, tulevaisuus, verkkokauppa
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Ei vielä kommentteja. Jaa arvokas mielipiteesi ja kommentoi!
Sinun tulee olla kirjautuneena, jotta voit kommentoida. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.