MariJo 77 viestejä – 25.10.2009 10:00
Itse ajattelen niin,että maun erilaisuus riippuu ihan leivonnaisen tyypistä. Esim hiivalla kohotetut leivät ja pullat maistuvat aivan erilaiselta kuin vehnäjauhoon tehdyt. Esim. pizzapohjasta mun mies aina sanoo, että enkö voisi joskus tehdä hänelle oman vehnäjauho-pizzan. Eli siinä hän erottaa maun ihan selvästi. Gluteenittomat lihapiirakat kuitenkin kelpasi, ilmeisesti rasvan maku peitti alleen erilaisen maun.
Eri asia on muna-sokeri-kakut ym, joissa jauhon maku ei pääse korostumaan. Yleensäkin paljon rasvaa, sokeria ja esim. suklaata sisältävät leivonnaiset eivät juurikaan poikkea normaalista. Ja gluteenittomat itse tehdyt karjalanpiirakat sekä letut maistuvat myös miehelleni. Tässä viimeisen viiden vuoden aikana olen oppinut huomaamaan, mitkä jutut leivon vain itselleni, ja mitkä saattavat kadota toisen suuhun ihan huomaamatta..!
Tallulah 476 viestejä – 25.10.2009 11:46
^Mulle taas pizzapohjasta on aina sanottu että se on parempi gluteenittomana. Mun mielestä keskustelu siitä onko gluteeniton vai vehnäinen parempaa kun jokaisella on se oma makuaistinsa, riippumatta siitä onko keliakia vai ei.
Tallulah 476 viestejä – 25.10.2009 17:53
Näitä viestejä ei näköjään pysty muokkaamaan. Siis mun mielestä keskustelu siitä onko gluteeniton vai vehnäinen parempaa ON TURHAA kun jokaisella....
Jezu Ylläpitäjä – 25.10.2009 18:23
Tallulah kirjoitti:
Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
KattiMatikka 271 viestejä – 26.10.2009 10:08
Minunkin mielestäni vehnäisen ja gl tuotteiden paremmuuden vertaaminen on turhaa.Tallulah 476 viestejä – 1.11.2009 11:15
^Jotkut gluteenittomat todella maistuu samalle kuin vehnästä tehdyt (ja tämä ei ole mun mielipiteeni). Mulle edelleen gluteenittomat maistuu gluteenittomilta, monet valmisleivät on käsittämättömän sitkeitä, pullat jää kitalakeen kiinni jne... Makuaisti yleensäkin tottuu, mihin tahansa, ja makuaisti muuttuu. En vain näe sitä yhteyttä gluteenittomuuteen.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.